Prachtig Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Prachtig Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Prachtig Kiev

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

26 April 2018 | Oekraïne, Kiev

Dinsdag 24 April, Woensdag 25 April.

Hoe beleef je een stad als Kiev waar je geen idee van hebt en vaak alleen maar van hebt gehoord of gelezen.
Een stad met slechts 3 metrolijnen maar die wel van levensbelang zijn voor het openbaar vervoer in de stad. Het verkeer is zoals in vele andere grote steden hopeloos. Wij kopen losse muntjes en zo kunnen we bijna overal naar toe.
De stad, die gebouwd is in een bijzonder heuvelachtig gebied, heeft veel te bieden. Prachtige oude gebouwen, rijk uitgevoerde kerken. We wandelen veel en kijken onze ogen uit. Het Holenklooster, met een geweldig mozaik van paaseieren, de Sint Sophia Kathedraal, de Kathedraal van St. Michael, St Andrew’s Kerk en niet te vergeten de mooie ondergrondse. Meer in de stijl van Moskou. Groots en veel versieringen. Maar wel gewoon veel reclame en “gewone” metrotreintjes. Met een klein trammetje omhoog de berg op.
Ook het wandelen door de mooiere wijken van Kiev is aangenaam. Natuurlijk helpt ook het weer mee. Het is hier echt voorjaar. Het feit dat er vele mensen in hun tuintjes aan het werken zijn, geeft ons toch het gevoel dat we richting huis "moeten". Het is bijna mooi geweest. We hebben de goede richting gekozen door van Hong Kong naar huis te gaan ipv andersom.
Het valt wel op dat de mensen hier een vriendelijkere uitstraling hebben. Mogelijk door het beter wordende weer? Moskou had wel een meer chique en verzorgde uitstraling. We hebben nog net geen korte broek aangetrokken woensdagmorgen, maar het had gekund.
De woensdagmorgen hebben we ook nog besteed aan het “proberen”te boeken van de trein naar Warschau. Daar hadden we wel een aardige studente voor nodig om ons verder te helpen bij het internationale loket. Eerst twee kaartjes in elk een aparte wagon. Nadat we even hebben overlegt gaan we daar dan toch maar voor. Is er nog maar een kaartje mogelijk. Ramp! Wat nu. Een dag later gaat ook niet ,we komen in de knoop met hotel hier en in Warschau.
Conclusie, we vallen van ons geloof en besluiten dan maar uit nood met de bus te gaan. Het zij zo. Niet helemaal wat we wensten maar in dit geval hebben we geen keus. Dat gaat 774 km hobbelen in de bus. Voordeel: het is bijna een tiende van het bedrag dat je met de trein kwijt bent. Uiteindelijk zijn we 2 uur langer onderweg. Dus zie het positief. Vanavond nog met een heerlijk diner afscheid genomen van Kiev. Morgen pakken en naar het busstation. Een prachtige ervaring rijker.

Donderdag 26 April.