Dagje Beijing. - Reisverslag uit Peking, China van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Dagje Beijing. - Reisverslag uit Peking, China van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Dagje Beijing.

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

04 April 2018 | China, Peking

Hallo volgers.
We hebben ruim 4 dagen geen internet gehad waardoor de verhaaltjes wat kort achter elkaar geplaatst worden nu het wel kan.
Niks verplicht. Je mag ze lezen.

Donderdag 28 maart.

Weer op tijd eruit. Om 7.30 uur staat er een gids voor de deur die ons naar de Ming tombe en “De Muur” gaat brengen. Dus, vanaf 7 uur is het ontbijt en daar moeten we op tijd zijn.Ontbijt goed.
Een vlotte gids. Jonge meid die de stad wel mooi vindt maar toch graag buiten de stad zou werken ivm de vreselijk vieze lucht in de stad. Maar ja, ze verdiend hier wel haar salaris.
20 mensen in de bus. Amerika, Columbia, Brazilie, Duitsland, Zuid-Afrika, Nederland en nog wat nationaliteiten. Zeer divers. Leuk.
Hoe ziet zo’n dag eruit? In feite voor allemaal hetzelfde. Toch om te beginnen een bezoek aan een jade fabriekje met een joekel van een hal waar je kan kopen van 10 dollar tot zoveel als je kan/wil besteden.
We hebben meteen een chaperonne achter ons aan. Ze probeert van alles, maar we hebben ze beet. We splitsen op en we zien haar denken. Ze kies voor Corrie. Prima. Maar ze haakt vrij snel af. Geen energie in steken zie je ze denken.
Op naar de Ming tombe. De rit, in een zeer luxe bus er naar toe ,is al leuk. Niet te ver buiten de stad en we hebben een chauffeur die steeds nieuwe snelheid records wil vestigen hebben we het idee. We komen heel aan en de rondleiding is prima. Indrukwekkend geheel en na een goed uur staan we weer buiten.
Het weer is inmiddels al weer lekker op temperatuur gekomen. We houden het tegen de 20 graden.
Op naar “De Muur”. Nu een rit door een vallei waar de struiken prachtig beginnen te bloeien. We hebben toch een mooi moment om hier te zijn. Heerlijk zacht weer en de bomen nog niet in het blad. Zo zie je nogal wat meer en met een aangenaam weertje kan het niet kapot. Heel anders dan voor 10 jaar terug toen het verstikkend heet was. Toen waren we blij de stad uit te kunnen.
Voor wetenswaardigheden over de Ming tombe en “ De Muur” kunnen jullie terecht op wikipedia.
Voordat we “De Muur” op gaan hebben we eerst een heerlijk lunch. Prima met veel groenten en wat lekkere kip.
Op naar buiten. We wandelen naar de entree. Komen eerst door de souvenir straat, langs de versnaperingen keiharde rock muziek en eindelijk komen we dan bij een lift die ons omhoog brengt. Het is wel heel erg commercieel en zelf boven bij elk torentje kan er drank en koek ingenomen worden.
Neemt niet weg dat het indrukwekkend blijft. We lopen naar een punt waar we gewoon naar beneden kunnen lopen. We hebben geen zin weer met de lift te gaan. (Hebben we ze lekker te pakken. Een retour gekocht en de helft gebruikt!!) Er is zelfs een mogelijkheid om met een soort van sleetje naar beneden te gaan. Nee, het is niet het mooiste punt om de muur te bekijken.
We rijden weer. Iedereen op tijd terug en op naar de ……….thee proeverij. Ook een verplicht nummer. Ook voor het meisje dat het praatje moet houden. Maar goed, ook dat hoort erbij en er zitten heerlijke soorten thee tussen maar onze koffers zijn al zo vol!
Dan terug aar de stad. We worden ergens gedropt waarvan de chauffeur zegt dat het hotel in de buurt moet zijn. We hebben geen idee waar we staan maar een meisje helpt ons op weg. Ze houdt een brommer taxi aan en we hebben haar duidelijk gemaakt dat we bij de Verboden Stad moeten zijn. Kost eigenlijk 20 yuan maar ik heb er maar 16. Vooruit daar doet hij het ook voor. Door kleine straatjes, tegen het verkeer in maar hij komt er wel. Nog een kwartiertje lopen en we zijn er. Nog lekker eten bij een restaurantje en dan is het wachten op de taxi.
Precies op tijd, zonder een woord te zeggen komt hij binnen, houdt zijn telefoon omhoog met de naam. Instappen, rijden, wegbrengen, voor de deur afzetten en weg is ie weer. Het zou een film kunnen zijn.
Beijing, een echt groot station waar alles volgens de regels gaat. Mensen zitten in bepaalde ruimten. Trein bij trein. Controle bij het het instappen en bij iedere bak een begeleider.
Als we aankomen is de coupe al een heel eind vol. Moeder en dochter van 7 delen een bank. Dan is er nog een man die bovenin slaapt en wij met tweeen aan een kant boven elkaar. We rommelen wat en op tijd vertrekt de trein naar Hohhot. Waar we een dag zullen blijven. Genoeg voor vandaag. Indrukwekkende dag . We starten met deel twee van onze treinreis.

• 04 April 2018 - 14:24

Leo:

Leuk om dit allemaal te lezen. Komen veel herinneringen boven van mijn reis naar Being in 2004. Zijn jullie ook al in de Zijdestraatje geweest? daar kun je alle mogelijke namaakartikelen kopen. Moet je wel flink afdingen.