Nog een dagje leegte en dan naar Ulan Bataar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Nog een dagje leegte en dan naar Ulan Bataar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Nog een dagje leegte en dan naar Ulan Bataar

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

06 April 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Dinsdag 3 April.

Om 06.30 uur komt de jongeman de kachel weer even op temperatuur brengen. Wassen, aankleden en tegen 09.00 uur komt ons ontbijtje. Eenvoudig maar heel welkom. Koffie of thee erbij en nu een gebakken eitje en een worstje erbij. Twee sneetjes brood een met kaas en een met jam. Zo komen we de morgen wel weer door. Wat overblijft is een korte wandeling. s”Middags weer de lekkere soep met salade en we gaan weer op pad.
Nu kiezen we voor een alternatieve route. We gaan het bos in en lopen maar door totdat we op een ander camp komen. Achteraf blijkt dat die campen niet alleen voor toeristen zijn maar zeker ook voor de mensen in UB die daar in de zomer naar toe komen.
In de zomer is het vaak te warm in de stad en dan zijn dat de mooie plaatsen om naar toe te gaan. Inderdaad dus de Centerparcsen en Roompotten van Mongolie.
Er staan daar ook nog veel onafgewerkte skeletten van bouw werken, vooral hotels, maar ook dat is logisch. Ze kunnen er slechts van mei tot, als het meezit, oktober werken in de bouw. Voor de rest van de tijd zitten ze in het vorstverlet. Alles bij elkaar hebben we bij thuiskomst zeker een kilometer of 10 gelopen door heuvelachtig gebied. Hebben we de “Schildpad rots” ontdekt en nog even boodschappen gedaan in een klein winkeltje dat uitermate goed gesorteerd was. We zagen nog een herder lopen met mogelijk wel 500 schapen die huiswaarts ging. Een prachtig gezicht tegen de glooiende hellingen.
We treffen op ons camp ook nog een paar nieuwe gasten aan. Vader en zoon. Belgen uit het Waalse gebied waar we nog even mee bijkletsen. Ook zij keren morgen terug naar de stad en waren op zoek geweest naar een bepaald tempeltje. Een tempeltje dat ook beschreven werd in het boek dat we bij ons hebben. Terug in onze Ger zijn we dik tevreden over deze dag en is het een heel mooie afsluiting van onze dagen hier in het Tejingin Parc. Nogmaals lekker eten, goed slapen en dan de volgende dag.

Woensdag 4 April.

Worden we na het ontbijt tegen 10.00 uur weer opgehaald om terug te keren naar de bewoonde wereld. Natuurlijk foto’s maken, Afscheid nemen en daar gaan we richting stad. Voordat we wegrijden vragen we aan de chauffeur of hij weet waar het tempeltje is waar we gisteren nog over gelezen hebben. En is er de mogelijkheid er nog een bezoekje aan te brengen. Na overleg met zijn chef is hij wel bereid er naar toe te gaan. Het kost ons 2 euro extra maar dat mag de pret niet drukken.
Als hij van de “grote weg” afdraait zien we tot onze verwondering dat hij rijdt waar we gisteren hebben gewandeld. Verdorie, zijn we er dan zo kort bij geweest? Ja dus. Waar we uit het bos zijn gekomen is het net om het hoekje en hadden we het nooit kunnen zien. Mooi dat we er nu toch nog even naar toe kunnen.
Het is een prachtige meditatieplaats en met de nodige fantasie kun je er een olifant kop i zien. De trap omhoog als de slurf. De uitbouwen als de oren. Er is een oudere man die ons van alles wil duidelijk maken. We hebben tekort tijd maar zijn heel blij er nog even geweest te zijn.
De jongeman in de taxi brengt ons veilig naar een groot hotel. Het J hotel. Als we op de kamer komen maakt ons hart een positief sprongetje.
Een wasmachine, vloerverwarming en lekker warm. Alles wat we nodig hebben is aanwezig en het eerste dat we doen is de was aanzetten, koffiezetten en genieten van internet. Er is weer contact met de buitenwereld. Krantje laden, mail lezen en een paar stukjes plaatsen op de site. Dan is het rond 14.00 uur en hebben we nog tijd. We besluiten, mede op aanraden van Theo die dat als een must zag, naar het “Museum of Natural History of Mongolia” te gaan. We kunnen er in goed 20 minuten heen wandelen . Lekker.
Er valt wat lichte sneeuw en er staat weer die ijzige wind. We zijn blij als we binnen zijn en kunnen genieten van een uitgebreide collectie van oertijd tot het nu. Vooral de vele kleder drachten van het Mongoolse vroegere leven is prachtig om te zien. Tussendoor gaan we nog buiten het museum koffie drinken en wat eten en kunnen daarna weer lekker naar binnen. We zijn er in totaal bijna 3 uur binnen geweest en het verveelde geen moment. Snel terug naar ons lekker warme kamertje waar de was, gedroogd op de vloer helemaal droog is. Heerlijk om zo aan de derde week van onze trip te beginnen. Nog even lekker eten in het restaurant waar we voor 11 euro onze buik strak hebben. We gaan dan ook tevreden slapen en gaan rustig over naar de volgende dag.

Donderdag 5 April