Weekend Ekatarinaburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Weekend Ekatarinaburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Weekend Ekatarinaburg

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

15 April 2018 | Rusland, Jekaterinenburg

Vrijdag de 13e April.

Tja, vrijdag de 13e. Wat zal het worden? Om 9.00 uur opgewacht door de gids in de lobby van het hotel, die ons met een stadswandeling door EKB eea zal vertellen over de stad die oa Boris Jeltsin heeft voortgebracht. Er is dan ook een groot museum tevens educatief centrum opgericht dat geheel aan hem is geweid.
Het verhaal van de laatste tsaren familie. De Romanov’s. Hier vermoord. Eerst vader en daarna de kinderen die de eerste aanslag op hun leven overleefden door de sieraden die ze op hun lijf droegen waarop de kogels afsprongen. Daarna op gruwelijke wijze met bajonetten doodgestoken. Op de plek waar dat alles heeft plaatsgevonden werd de toenmalige kathedraal vernietigd. De nieuw gebouwde Kathedraal heet dan ook " De Kathedraal op het Bloed".
Echter doordat er zoveel mensen alsnog een eerbetoon aan de Romanovs wilden brengen is er een geheel nieuwe kathedraal gebouwd. Zie het als een gecreeerde geldmachine waarvan de overheid dacht. Niet verkeerd om alsnog de mensen de gelegenheid te geven hun geld uit te geven.
Een mooie stad, ruim, schoon, rijk, mooie winkelcentra, natuurlijk een Leninstraat, en een ondergrondse met een lijn en negen stations. Voor de hele rit 28 roebel is 36 cent Allemaal even groots opgezet en met steen uit de Oeral waarvan EKB de hoofdstad is.
Tegen de middag nemen we afscheid. Zij gaat naar haar datsja (buitenhuisje) waar ze ieder weekend naar toe gaat. Samen met haar dochter van 21 haar man en een grote hond. We hebben het idee dat zij het wel heel goed voor elkaar heeft. Prima.
Na de middag lekker door de stad gekuierd, winkeltjes bekeken en koffie gedronken. Het leven is zo slecht nog niet. Ook de zaterdag, 14 april, hebben we zo doorgebracht. Eerst naar het hoogste restaurant van de stad.Op de 51e verdieping van een wolkenkrabber hebben we onder het genot van een kopje koffie met apfelstrudel een prachtig uitzicht over de stad. Genieten geblazen. Zo maken we de zaterdag vol. Iets wat opvalt is dat er vele vaders met de kinderen lopen. Ziet er gezellig uit. En, wat onze gids ook nog vertelde. De mensen beginnen weer vrolijker te kijken, de winter heeft dit jaar wel heel lang geduurd en dan kijken de mensen toch minder gelukkig. Ze gaan weer genieten van het mooie weer.
Tussendoor nog de gelegenheid gehad de kwalificatie van de F1 te kijken.
s’Avonds nog heerlijk uit eten in een typisch Russische setting en de dag is alweer voorbij. Op naar de zondag. Het is dan inmiddels zondag 15 April. Terwijl we naar het radio verslag van PSV – Ajax zitten te luisteren, kunnen we ook de zondag nog even toevoegen. Lekker opstarten. Goed ontbijt en nog het grootste gedeelte van de F1 van China kunnen kijken. Daarna de stad in en de menigte gevolgd. Het ging allemaal naar het buitengewoon grote stadion van “FK Ural Sverdlovskaya Oblast” . Er kunnen ruim 30.000 mensen in en vandaag speelden ze tegen Spartak Moskou. Als we even de naam van Nederlander Quincy Promes laten vallen hebben we meteen belangstelling. Leuk en men is er over te spreken. Fk Ural heeft overigens gewonnen van Spartak. De goal van Spartak gemaakt door Promes.
Corrie laat nog even voor een mooi prijsje haar nagels in orde maken en we wandelen terug naar het hotel. Daar eten we en luisteren we het voetbal. Gewoon. Lekker weertje, heerlijk wandelen en eten. Prima dag. Om 22.00 uur komt de taxi en gaat het richting Perm. Benieuwd hoe het er daar uitziet. Maar eerst een treinreisje van slechts 6 uur. Dus rond 4.30 uur zijn we vannacht daar. Lastig nachtje maar we gaan dan ook naar ……
Maandag 16 April

• 17 April 2018 - 22:21

Francie:

Het blijft een feestje om jullie verslagen te lezen. Wat een reis....

• 18 April 2018 - 16:20

Elly V:

Hee jullie daar, ergens......!
    Toch een hele bijzondere dag geworden als ik het zo lees......vrijdag de 13e is zo gek nog niet!
    Toch!
    Laat al het onbekende op deze reis maar tot jullie komen....en zoals jullie merken, is er elke keer weer iets moois te beleven. Als je er maar voor open staat. En dat doen jullie.
    Ik reis weer graag met jullie (verhalen) mee.
    Liefs.

• 18 April 2018 - 21:29

Corry Ghijssen:

Prachtige verhalen, wij genieten mee met jullie. Veel groeten. Tom en Corry

• 25 April 2018 - 20:01

Erwin En Hanneke:

Hai luitjes, wij lopen weer achter met het lezen van jullie verhalen. We zijn nu weer bij tot de 13e april. Leuk leesvoer en we genieten lekker mee (wel enigszins vertraagd .....). Wij vertrekken voor 4 dagen naar Paris. Daarna gaan we weer verder lezen. Dikke kus xxx