leven !? - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu leven !? - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

leven !?

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

08 December 2004 | Tanzania, Dodoma

Leven !?!?!?

Zo’n kop is natuurlijk een begin van niks. Leven. Toch is het hier iets waarbij je elke dag stil zou moeten staan. Waarom? Dat antwoord is wel eens wat moeilijk, maar ik probeer het toch. De vraag van Harry (die het goed had wat betreft die Argentijnse paarden waarvan ik de naam weer ben vergeten) over aids kan ik beantwoorden. Het leeft hier helemaal niet. Iedereen weet het, niemand praat erover. Als je op een gewone werkdag van Maji Ya Chai naar Arusha rijdt, kom je geregeld auto’s tegen die paars versierd zijn. Het is een stuk van een kleine 30 km en een stuk of 10 van die auto’s is heel normaal. Die gaan dus naar een begrafenis! Soms is het een pick-up met daarop een lijk en de familie eromheen. Het hoeft natuurlijk geen aidsdode te zijn, maar het zijn er wel heel veel om een “gewone” dood te sterven. Dus de vraag van Harry kan ik ietwat wrang beantwoorden: “het gaat goed met de aids”. Het virus waart rond en zaait dood en verderf. Ook wij horen in een redelijk afgelegen buurt geregeld het geweeklaag. “Alweer een dode”. Zeggen ze hier dan.
Als je het er met de werkers wel eens over hebt, zeggen ze zonder uitzondering dat het alleen bij de anderen is! Ik weet het niet en hoef er ook niet achter te komen hoe het rondgrijpt. Zeker is dat er twee generaties Afrikanen in het algemeen wegvallen en dat van degenen die overblijven een groot gedeelte naar het buitenland wil gaan. Studeren, werken enz. enz. Bijna 80% van deze groep blijft ook in het buitenland hangen. De meesten hebben geen geld om terug te keren naar hun thuisland en sommigen vinden, gelukkig, een goede baan. Het gevolg is dat Afrika een bevolkingsleegte krijgt waar we voor moeten vrezen. Een schitterend continent gaat naar de knoppen. Of “wij” dat kunnen redden door hier te komen? Ik weet het niet. Niets doen kan altijd nog. Ik geniet van Afrika met zijn kleurige mensen. Zijn landschappen die varieëren van oerwoudgroen tot woestijngeel en alles wat er tussen zit. Een prachtig continent met vele prachtige mensen die een eenvoud, sierlijkheid en trots uitstralen waarbij “wij Europeanen” maar boeren zijn. Ondanks de rokerige, overvolle, vieze, stinkende steden, de bedelende kinderen, de altijd aanwezige hoertjes, het steeds weer moeten afdingen, de rook die overal je neusgaten binnenkomt en de sjacherijnige gezichten die er ook tussen lopen. En ondanks de aids!!!
zijn er nog leuke dingen te melden. Ik weet zeker van wel. Wat is er nl. gebeurd. We zijn begonnen aan de uitbreiding van de stal. Een aanbouw voor geiten komt erbij. Er kwam op 5 december een heel mooi sinterklaascadeautje binnen van mijn collega-spoormensen. Heerlijk. Hierdoor kon dit er nog wel bij en hopen we voor mijn vertrek ook dit voltooid te hebben. De geitenstal dus. De geit is in Afrika een van de gemakkelijkste huisdieren. Op dit moment loopt er een actie vanuit Nederland om gezinnen in Afrika die een aidspatiënt in huis hebben een geit cadeau te geven. De intentie is dat de melk natuurlijk goed is voor iedereen, maar dat die ook een extra weerstand geeft aan aidspatiënten. Daarbij komt dan dat als de geiten jongen krijgen die weer moeten worden doorgegeven of voor een afgesproken prijs worden doorverkocht aan anderen. Zo hoopt men een kettingreactie teweeg te kunnen brengen. Wij hebben, zover wij weten, geen aidspatiënten rondlopen, maar willen toch wel geiten gaan houden. De geit is gemakkelijk, kan grazen en de “plot” (het stuk grond dat je bezit) mede schoonhouden. Daarbij kun je ze veel groenteafval voeren. Dus een soort van “opruimer” is het wel. En dat dankzij jullie. We hebben nu een koeienstal, alvast 1 koe en er komt er minimaal 1 bij. Dadelijk een geitenstal met geiten. (Die zijn niet zo kostbaar) en we hebben twee honden om de boel mee te bewaken. Ook belangrijk natuurlijk. Luitjes nog een paar dagen en het is gebeurd. Het afscheid nadert en begint al een beetje pijn te doen. Maar als ik zie wat hier gebeurd is dan denk ik nu al met weemoed terug.

Kwaheri warafiki
Huubå

  • 08 December 2004 - 22:10

    Harry:

    fijn dat er een directe reactie was op mijn vraag, ik vroeg me weleens af of je de commentaren en reacties ook wel onder ogen kreeg. Maar natuurlijk had je ook zoveel over je belevenissen te vertellen. Toch geeft dit laatste verhaal een scherper beeld van de situatie under the african sky. Hoe moeilijk het continent het ook heeft, respecteer vooral de trots en de geschiedenis van dit gigantische continent waar wij europeanen maar met moeite proberen goed te maken wat we in de loop der eeuwen aan fouten gemaakt hebben. Ik ben er zeker van dat jij terecht trots bent op de bijdrage die jij aan een betere wereld en onderling begrip hebt gedaan. En wij zijn trots op jou!
    harry

  • 09 December 2004 - 08:51

    Hennie Van Der Vrande:

    Hoi Huub,

    Ik heb je verhalen met interesse gelezen. Ik begrijp dat je over een paar dagen gaat vertrekken. Ik wens je een goede terugreis en bedankt voor je verhalen en mooie foto's. Ik kon toch een beetje meekijken naar je avontuur. Voor wat betreft de gestolen koe, staat zij niet weer bij de verkoper?
    Wellicht heb je daar ook al aan gedacht. Toch noem ik het nog maar even.

    Behouden thuiskomst!

  • 09 December 2004 - 18:07

    Marijke Horst:

    Dank je wel Huub, voor je geweldige verslaggeving. Sterkte met afscheid nemen, of zoals de fransen zeggen:
    Je ne veux pas te dire adieu
    Adieu c'est demain sans toi
    Je ne veux pas mourir un peu
    Adieu c'est la vie sans toi
    Maar het betekent ook: tot ziens in Gryphus bij een goeie cabaretvoorstelling.
    Groetjes
    marijke

  • 10 December 2004 - 22:33

    Corrie:

    Marijke. Huub treedt in Gryphus op derde kerstdag 27 dec.ook weer aan, vanaf 20.00 uur.Dus, misschien tot ziens.!

  • 11 December 2004 - 08:20

    Truusje.:

    Zoals Harrie al zei.Wij zijn trots op jou!Ik heb je belevenissen met veel vreugde en ook verdriet gelezen.Verdriet over de armoede,ziekte en alle andere dingen die zij moeten missen en wij zo gewoon bezitten.Huub,voor de laatste keer op deze site.Een dikke zoen van je trotse zus en tot heel gauw thuis.Met de kerst!!!

  • 11 December 2004 - 21:49

    Jorcho En (drs) Sanne:

    Hallo lieve Huub,
    Geniet nog even van de komende dagen, vanaf volgende week kun je met heel veel trots gaan terugkijken. Tot donderdag.

  • 11 December 2004 - 22:42

    Ben En Leny:

    Hoi Huub

    Geniet nog de laatste dagen daar.We zullen de verhalen gaan missen.Goede reis terug.En natuurlijk veel plezier a.s donderdag.
    Tot ziens.
    Groetjes vanuit Esteren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Huub en Corrie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 87213

Voorgaande reizen:

22 Maart 2018 - 30 April 2018

Retourtje Vierlingsbeek - Vierlingsbeek.

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: