Moord en diefstal - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Moord en diefstal - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Moord en diefstal

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

19 November 2004 | Tanzania, Dodoma

Moord en diefstal !!!

Ja. Ze is gestolen. We hadden ze net een paar dagen en iedereen was laaiend enthousiast, en nu, gestolen. Als wij het over ”ze” hebben dan hebben we het over onze koe. Dat heel lieve beest dat zo mooi op de foto stond en staat. Dat je met die trouwe ogen aankijkt, dat we net hebben laten dekken. Ja die koe. Maandagmorgen. Ik word wakker van een hoop kabaal aan de deur van het stafhuis. Het enige dat ik versta, is ngombe. Dan weet ik dat er iets aan de hand is met de koe. Met ”onze” koe. Het duurt dan ook niet lang of ook ik sta buiten. Dan wordt het me langzamerhand duidelijk. De koe is weg. We hadden ze de avond ervoor extra goed vastgezet omdat ze nog wel eens van die wilde buien had en we daar rekening mee moesten houden. En toch... weg. Iedereen gaat meteen op zoek. We gaan van het goede uit en denken dat ze ondanks alles misschien het touw heeft stukgekregen of wat dan ook. Het is eigenlijk tegen beter weten in dat we dit denken. Ons onderbuikgevoel zegt heel iets anders. Ook de ijzeren pin waarmee ze vaststond is weg. De jongens gaan spoorzoekend achter haar aan tot het spoor bij de grote weg ophoudt. Charles gaat met enkele jongens in de auto op zoek in de dorpjes eromheen en komt als een geslagen hond terug. Ook hij heeft geen resultaat geboekt. Noud is die dag, met Pieter en Olga die bij hem op bezoek zijn, weg naar Rombo. Die twee hebben plannen om daar het een en ander te gaan begeleiden in de medische sector. Pieter is kinderarts en vervroegd met pensioen en Olga kan als sociaal werkster hier zeker het een en ander doen. Ze spreken overigens de taal vloeiend, omdat ze goed 20 jaar terug ook al enkele jaren in Tanzania hebben doorgebracht. Dit was toen in het kader van uitzendwerk via het ministerie van ontwikkelingssamenwerking. Maar goed, hiermee krijgen we onze koe niet terug.
Dan gaat er een ander lichtje branden. Eergisteren is een van de honden van Ton (Blacky) ’s morgens dood in zijn hok gevonden. We hadden twee jonge pups en een was een veelvraat en de ander moest het doen met wat er overbleef. Laat nou de, in onze ogen, grootste en sterkste zomaar doodgaan of... was het moord met voorbedachten rade, omdat die steeds als hij iets vreemds hoorde aan het blaffen ging? Langzamerhand vallen de stukjes op de plaats. Sectie verrichten laat je hier a) niet doen en b) is dat niet meer mogelijk omdat we hem meteen onder de tanganica-boiler hebben gecremeerd. (Hebben we er allemaal nog iets aan gehad!) We maken nog een plan de campagne en als Noud thuis is, maakt hij geplastificeerde foto’s die we overal ophangen. Er wordt nog naar een markt gegaan waar koeien voor de slacht naar Dar worden getransporteerd, hier en daar wordt bij bekenden en kenners nog eens nagevraagd en... Jacob de night-watcher wordt meegenomen naar het politiebureau. Hij wordt medeverantwoordelijk gehouden voor het weghalen van de koe. Bij de politie, en niet alleen daar maar bij iedereen, is dit een zaak die hoog wordt opgenomen. De prijs van een koe vertegenwoordigt hier voor velen bijna een jaarsalaris. Kun je nagaan!!! Jacob is inmiddels voor de rechter verschenen en op de drie keer gestelde vraag of hij de koe had meegenomen en waarop hij slechts met ja of nee moest antwoorden zei hij volmondig ja. Dit volgens Charles die hierbij aanwezig was. Resultaat. Hij moet in elk geval al zitten tot 1 december. Het eten wordt hem gebracht door zijn vrouw die natuurlijk in alle staten is. Maar ook dit is T.I.T. Maar of we er allemaal iets mee opschieten? De koe is weg is en ik heb weinig hoop dat we die nog terugzien. We blijven echter zoeken en de hele buurt doet hieraan mee.
Het is alleen balen. Op het einde van de week is de stal af en hebben we nog geen koe. We hebben wel een andere op het oog en waarschijnlijk zal dat ook wel doorgaan, maar toch. Zo’n mooie als we gehad hebben, krijgen we waarschijnlijk niet meer terug. Maar... de tijd zal het leren. We blijven het beste in de mens hier zien ook al valt het niet altijd mee.
Kwaheri warafiki,
Huub

• 19 November 2004 - 18:46

Francie:

Het lijkt wel een spannend jongensboek. Al is de impact op jullie wel heftig.
    De eerste aanbetaling voor de tweede koe is al onderweg. Zet ze maar bij Ton op de slaapkamer dan is de kans dat ze wordt weggehaald een beetje kleiner.
    Groetjes, Francie

• 19 November 2004 - 19:16

Harry:

jammer,'t is toch zund, zo'n verdwenen rund
    hopelijk zit ie nog lang
    die dader in 't gevang.
    treurig maar t.i.t
    het zit helaas niet mee!

• 19 November 2004 - 20:49

Nelly En Jan:

Huub, je maakt daar veel mooie , maar heelaas ook mindere dingen mee.Erg sneu dat de koe gestolen is, maar inderdaad, optimistisch blijven Huub.
    Vanmorgen bij Corrie op de koffie geweest,blij dat ze weer thuis is na het hachelijke avontuur in het vliegtuig.Mede dankzij het volgen van jouw berichten en de verhalen van Corrie helemaal op de hoogte.
    Groetjes vanuit het koude, natte Casele

• 21 November 2004 - 21:24

Jan En Tonny:

Jammer van zo'n mooie koe, het is toch wel triest. We kunnen ons voorstellen dat dit een tegenvaller is. Maar we kennen je Huub, even treuren, maar dan weer verder. Gelukkig heb je weer een andere koe "op het oog". Groetjes en tot mails

• 22 November 2004 - 06:01

Anke En Arno:

Hoi Huub,

Wel een droevig verhaal hoor. Misschien het meest droevig van alles is, dat iemand die je vertrouwde, het niet waard is. Helaas is dit niet alleen in Tanzania het geval, maar ook in India zijn veel, heel veel oneerlijke mensen. Maar inderdaad we blijven maar het beste in de mens zien. Het zal de armoede zijn, die de mens tot oneerlijkheid drijft.
    Hou je taai en veel groetjes, Anke en Arno

• 22 November 2004 - 23:21

Martien Van 8a:

Hoi Huub, het is eigenlijk pas de tweede/derde keer dat ik op je site kijk en nu meteen zo'n minder prettig bericht. Was wel bezig geweest om een naam te verzinnen. Helaas, mocht ie toch nog gevonden worden dan mag hij (zij) wel "Eureka" genoemd worden. Zonde, we wensen je wel wat beters toe als dit. Hou je taai !! Je was grijs geworden - net als je weet wel ..... volgens de buurvrouwen op de verjaardagskoffie van 8B.

• 24 November 2004 - 07:53

Janny En Frans:

Huub,

Na alle leuke en fijne ervaringen, ben jij nu toch ook geconfronteerd met verschillende vervelende dingen. Wij hopen dat jij nu niet gaat zeggen, was ik maar in Beek gebleven. Hou je taai en blijf het positief inzien. Wij blijven je volgen.
    Groetjes janny en Frans

• 24 November 2004 - 20:02

Clara En Huub:

wat een on wikkelingen allemaal
    je maakt toch van alles mee
    leuk je berichten te lezen Huub, we zijn steeds benieuwd
    ons huis is in principe verkocht althans een koopakte is ondertekend
    het kan nu allemaal wat meer vorm krijgen
    druk druk druk dat begrijp je wel
    toch ook de moeite waar net als bij jou allemaal
    ik had wel mee willen beleven maar wij zijn nu met andere zaken bezig ook leuk toch !
    liefs
    clara en Huub