Een koe - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Een koe - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Een koe

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

17 November 2004 | Tanzania, Dodoma

Jambo warafiki

Wij hebben hier een klein feestje gevierd. Daar hadden we alle reden toe. Nee geen verjaardag (hebben we al achter de rug) , kerst is nog te vroeg en voor de rest zijn het hier niet zo’n feestvierders.
Een klein feestje omdat de eerste koe is gearriveerd. We, Ton wist er in een naburig dorpje eentje te staan, hebben ze uitgebreid gekeurd, in de mond gekeken, geklopt hier en daar, onder de staart gekeken en er even mee rondgelopen. “Ze ziet er prima uit,” was zijn oordeel. Een kundig oordeel omdat hij jaren met koeien heeft gewerkt in zowel binnen- als buitenland. Na enig onderhandelen zakte de prijs tot 320.000 Tsch. Aanvaardbaar vonden wij. Het is daar dan ook meteen: “We laten haar wel bezorgen door een paar jongens” en een goed uur later werd de koe met veel plezier voorgesteld aan alles en iedereen.

EEN NAAM
Meteen werden al de nodige namen naar voren gebracht, maar we zullen nog even afwachten. Het zou nl. mooi zijn als we er een klein prijsvraagje aan konden verbinden. De origineelste, de mooiste en noem maar op wat je voor een prijsvraag allemaal kunt invullen. En daar willen we dan mee wachten totdat we nummer twee ook binnen hebben lopen. Dat die er ook komt, staat bijna zo vast als een huis. We hebben het streefbedrag voor de stal nu bij elkaar en deze eerste koe heb ik zo’n beetje “op de pof” gekocht. We zijn er vast van overtuigd dat we hiervoor het geld wel bij elkaar krijgen. Verder ga ik er vanuit dat nummer twee ook betaald gaat worden uit hetgeen nog allemaal binnenkomt. Ik heb nl. nog hoop op verschillende potjes die beloofd zijn door heel verschillende personen en organisaties. Leuk als je weet dat er nog steeds mensen meewerken aan het vervolmaken van wat eens mijn droom was en die steeds verder ingevuld gaat worden.
En de stal? Prima. Het dak zit erop, de voederbak is klaar (een knap stukje werk van Lynus de metselaar) en de mpanzie (schaaldelen) zitten er tegenaan. Nu nog de deuren en onze eerste koe kan naar binnen. Het is voor Tanzaniaanse begrippen heel erg vlot gegaan. Ik moet ook zeggen dat de jongens heel erg goed hun best hebben gedaan en dat geeft ze het gevoel dat het ook, of misschien wel vooral “hun“ stal is. Zo is de “tussenstand”. En na dit alles gelezen te hebben weten jullie dat het voortreffelijk gaat en ik maak deze klus af, dat moge duidelijk zijn. Mede dankzij jullie allemaal.

Kwaherini warafiki (Gegroet vrienden en vriendinnen)
Huub

P.S 1) De koe is inmiddels gedekt bij “de nonnen”, die volgens Ton een goede Friese stier hebben. Prijs 3000 Tsch. 25 euro. Daar kan Tiny niet voor overkomen met z’n rietje. Even afwachten hoe het zich ontwikkelt. Maar toch. Het gaat voorspoedig.

P.S. 2) Je weet het maar nooit, maar gezien het matige weer in Nederland is er mischien wel iemand die de kou wil ontvluchten. We zoeken nl. nog een “goede” boomchirurg. Tegen kost en inwoning ligt er voor die persoon een hele uitdaging klaar. Echt grote bomen zodanig snoeien dat ze er weer als boom gaan uitzien. Stel dat? Wij wachten vol spanning af.

  • 17 November 2004 - 10:34

    Francie:

    Vorige week stond er een file van 20 kilometer op de A2 omdat er in Hedel veemarkt was. Volgend jaar ben daar waarschijnlijk ook koopman. Je leert daar toch wel erg veel. Als je thuiskomt ben je letterlijk van alle markten thuis.
    Groetjes,
    Francie

  • 18 November 2004 - 13:03

    Maartje Bongers:

    Hoi Huub,
    Dat is lang geleden zeg! Ik hoorde van mam dat je je op dit moment aan het inzetten bent voor een goed doel! Geweldig! Sinds een paar dagen volg ik ook je verhalen en bekijk de foto's op je site. Erg leuk!
    Ik wil je dan ook nog heel veel succes wensen en ik hoop dat je nog een mooie tijd tegemoed gaat!
    Groetjes, Maartje.

    (Corrie, Ron, Marijn en natuurlijk Sanne ook heel veel groetjes!)

  • 27 November 2004 - 17:59

    Truusje.:

    Ik lees zojuist,dus veel te laat,dit berichtje.Jullie zoeken een boomchirurg.Ik zal het er met Frans eens over hebben.Maar ik ben bang...hij zal zeggen,Heb ik net een goede vrouw,en dan zal ik voor een paar maanden naar Afrika verkassen!!
    Als ze nou meegaat,..En je weet,ze kunnen mij niet missen.
    Maar toch..Ik zal het eens voorleggen.

  • 28 November 2004 - 12:43

    Frans Verhoeven:

    Dag Huub,
    Om de koe maar bij de horens te pakken, fantastisch wat je daar in Afrika doet .In het spoor van Heeroom Huub.Groetjes,Frans van Toon en Greta(Geen koe in dit geval)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Huub en Corrie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 87171

Voorgaande reizen:

22 Maart 2018 - 30 April 2018

Retourtje Vierlingsbeek - Vierlingsbeek.

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: