We hebben weer een koe !!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu We hebben weer een koe !!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

We hebben weer een koe !!!

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

25 November 2004 | Tanzania, Dodoma

Jambo, jambo, jambo!!
Het mag wel even uitbundig. Dat zal duidelijk worden als jullie het volgende gelezen hebben.
Een heel goed bericht vanuit Dar es Salaam. Ja een mens reist wat af tegenwoordig. We zijn vanmorgen om 4.30 vertrokken. (Ja echte vroege dienst; daar kan dnst 1 niet tegenop!) Het zijn vanuit Makumira ruim 600 km en we wilden er op tijd zijn. Nou, met Ton achter het stuur is dat geen probleem. Of hij les heeft gehad bij wijlen Rob Slotemaker weet ik niet maar om 14.30 uur stonden we, met enkele tussenstops, in Dar zoals ze hier zeggen. We haalden even een kist op van Ton die hier al vanaf januari dit jaar staat en die eindelijk was vrijgegeven door de hoge hotemetoten van de regering.
Goed, de koe. Het is een verhaal over het betalen van rechters, politiemannen, onderzoekers en wat al niet meer geworden. Noud heeft wel eens verteld dat, als hij iets zou willen doorvoeren in Tanzania het het dubbel betalen van het politie-apparaat is en het bij fraude (of netjes gezegd betalen van steekpenningen) meteen ontslag geven. Gistermorgen werden Ton en Charles op het politiebureau verwacht. Er zou het een en ander besproken worden over Jacob. En ook over Lynus die nog steeds onder verdenking vastzat. Ik zal het kort houden. Eerst werden ze in de wachtstand gezet en zo tegen de middag verwaardigde de rechter, een vrouwspersoon van om en nabij de 120 kilo, zich de mannen even aan te kijken. Dat kostte al geld onder de tafel. Toen moesten ze Jacob willen halen. Dat kostte geld onder de tafel. Toen moest de broer van Jacob erbij komen en vertellen dat ze een koe voor ons hadden ter vervanging van het gestolen exemplaar. Dat kostte hem geld, ook aan de rechter. Ik maak er een eind aan, omdat ik als ik dit lees me alweer ga ergeren aan al die steekpenningen. betalen. 's Middags terug naar het politiebureau. En er moest ook nog gegeten worden. Vooral door de rechter en haar rechterhand die op kosten van allen die hiermee te maken hadden heerlijk hebben gegeten. Toen Charles terugkwam, had hij op zijn auto, Jacob + vrouw + broer + 2 helpers + Lynus + ... een prachtkoe die ook al naar de stier is geweest en die we afgelopen zaterdag hebben goedgekeurd als vervangster van onze koe. Onder veel gedoe werd ze van de pick-up getrokken en in de stal achter slot en grendel gezet. Alles staat nu achter slot. Jacob krijgt ontslag en voor Lynus (en onszelf) geldt even een adempauze. Volgende week zullen we zien of en hoe we met hem verdergaan. Er is iets in de vertrouwensrelatie gebroken natuurlijk. Het voordeel voor ons is dat we weer een mooie koe hebben en de stal voor het eerst gevuld is en dat het niet veel geld heeft gekost. Het nadeel voor ons is dat ook wij de rechter en alle anderen het nodige hebben moeten betalen. Voor Jacob zijn de druiven het zuurst. Hij zal die koe ongetwijfeld moeten terugbetalen aan zijn broer. Hij heeft momenteel geen baan, en heeft zijn vrouw waarschijnlijk het nodige te verklaren. Voor Lynus geldt dat hij een week vrijaf heeft gehad en dat ook hij zal moeten afwachten of hij weer aan de gang kan. Overigens heeft ook hij een fors bedrag moeten betalen aan de rechter. Er is in dit geval maar een echte winnaar en dat is de rechter. Het corrupte systeem in Tanzania heeft weer gezegevierd. Het zij zo. Voor ons is de hele affaire afgedaan en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Het doek is gevallen over de koeienkwestie. "Bas", zoals ze hier zouden zeggen. Tja, ik zit nu in Dar en beloof jullie zo spoedig mogelijk de foto's te sturen van "jullie" beest. Er zijn al wat namen binnengedruppeld, maar er kan en komt nog meer bij. Dus suggesties zijn welkom.
Kwaheri warafiki
Huub

• 25 November 2004 - 17:55

Francie:

Proficiat met jullie nieuwe melkkoetje!!!

• 25 November 2004 - 18:11

Corrie:

Geweldig!!! Leuk,dat je weer op stap bent geweest.
    Francie,je was me net voor!

• 25 November 2004 - 18:45

Theo:

Een diesel steekt nog maar flauwtjes af bij jou doorzettingsvermogen. Chapeau.
    Noem haar maar sunflower.

• 25 November 2004 - 22:33

Harry:

of jacoba, weet je steeds waar ze vandaan komt

• 26 November 2004 - 22:11

Tonny En Jan:

Hoi Huub, zelfs een gestolen koe, hoe triest dan ook, levert toch nog een leuke reis en een happy end op. Misschien ook wel een goede naam voor de koe: "happy end"
    Schitterend om de verhalen te lezen, how doe.

• 27 November 2004 - 17:33

Truusje:

Huub,echt een boekje maken!!!Ik heb veel vehaaltjes gemist,want ik zit zelden achter de computer.Weet ik ,weet ik.Gewoon doen.
    Wat de naam betreft.De naam die Harrie voorstelde ,Jacoba,lijkt me inderdaad ,heel toepasselijk.
    Huub,als je in de WW zit kan je altijd nog schrijver worden.Je verhaaltjes,tenminste die ik gelezen heb,zijn erg prettig om te lezen.Je hoeft weinig fantasie te hebben,om de taferelen die jij ons mailt voor je ogen te zien.
    Hopenlijk blijft Jacob van deze koe af,want dan mis je er meteen twee.Nou anderhalf.

• 28 November 2004 - 19:46

Bea Pingen:

Huub, wat maak je toch allemaal mee, spannend hoor, veel succes, zo zie je maar ontwikkelingswerk heeft twee kanten. Gaat altijd over geld. Sterkte.

• 29 November 2004 - 12:54

Harry:

Dat is mooi gezegd, de twee kanten van ontwikkelingswerk: kop of munt. Het blijft ook een gok.

• 29 November 2004 - 13:15

Charlotte:

Hee Huub,
    Gefeliciteerd met de koe! Leuk om zoveel verhalen van je te kunnen lezen, ik bekijk je site altijd met veel plezier!
    Tot snel en groetjes uit Ierland.