Veel groen en prachtige vergezichten - Reisverslag uit Ingham, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Veel groen en prachtige vergezichten - Reisverslag uit Ingham, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Veel groen en prachtige vergezichten

Door: Huub en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

03 Februari 2010 | Australië, Ingham

Bij het verlaten van Brisbane valt het op dat er zoveel ruimte is. Geen gehaast en geen geduw van de auto’s. We hebben dat in Nederland wel anders meegemaakt. Maar vooruit s’lands wijs enz. Met een max van 100 met een uitschieter van 110 km officieel, gaan we verder naar boven. We zien wel waar we belanden. Deze keer in een klein plaatsje Maryborough. Nou ja klein. Wij hebben de indruk dat het centrum in al die plaatsjes niet zo groot is. Wel mooi aangekleed. Het oude is er blijven staan of ze hebben het prachtig opgeknapt.
Er is die zondag morgen “Music in the park”. Daar gaan we morgen dan ook naar toe. Vandaag tussen het rijden door nog even gewandeld. Dat willen we er graag inhouden. Als we een leuke route hebben gevonden gaan we gewoon lekker aan de gang. Ook vandaag. Het is een stukje van een km of 3 en we moeten dezelfde weg terug. Als we bijna op het eindpunt zijn begint het me toch te regenen. Zeiknat worden we en we hebben niks bij ons. Dus gewoon doorgaan en weer terug. Dan is het wel lekker dat je de kofferbak open kan maken en daar droge kleding in kan vinden. Maar koud? Helemaal niks. Gewoon een lekkere warme douche, zo lijkt het wel. Onderweg komen we langs de dierentuin van Steve Irwin. De man die voor de tv ging vechten met krokodillen en uiteindelijk is gestorven aan een beet van een een of andere vis. Niettemin maakt zijn kleine zoon al volop reklame.
Als we die morgen om 09.30 uur in het park aankomen is er fikse bedrijvigheid. Muziek wordt opgesteld in de plaatselijke kiosk, er rijdt een echt ministoomtreintje waarmee je door het park kunt laten rijden. Geweldig om te zien echter............ om 10.30 uur hebben wij tussendoor even een paraplu gekocht en die hebben we ook nodig ook om nog ergens droog binnen te komen. Jammer voor alles en iedereen die eraan gewerkt hebben om het zo mooi in orde te hebben. Terwijl wij aan ons onbijtje zitten gaat men de boel opruimen. De worstjes die men had gebakken eten ze zelf maar op, de treintjes gaan naar binnen, de muziek wordt opgeruimd en om 11.00 uur is het afgelopen. Logisch. Het zal waarschijnlijk niet meer droog worden vandaag.

Dat geeft ons de gelegenheid om een heel stuk verderop te gaan en we komen in Rockhampton uit in een eevoudig motel waar we voor het eerst een ontbijt geserveerd krijgen. En prima ook nog!!
We bezoeken de botanische tuin waar onze kamerplanten hier huizenhoog in de bloei staan. Een dierentuin(!) gaan nog een wandeling maken. Onze dag is vol dat moge duidelijk zijn.
Het begint op te vallen dat het rustiger wordt op de diverse plaatsen. De scholen zijn begonnen. De vakantie uit en we zien de jeugd in verschillende school uniformen door de stad lopen. Allemaal hetzelfde. Kleding, rugzak, hoed.
Niet altijd even mooi, vinden wij, maar wel duidelijk. Niet helemaal verkeerd denken we af en toe.
De omgeving van Mackay is de grootste leverancier van kolen ter wereld. Er rijden dan ook treinen met meer dan 100 wagons ,twee loc’s voorop en tussen in rijden ook nog twee “opdruk” loc’s. Het moet toch machtig zijn om die te mogen rijden!!!
Verder is het een gebied van suikerriet. Dit wordt ook verplaatst met de trein. Maar wel met smalspoor. Bij oogst tijd lijkt het een drukte van jewelste te worden. Bij al die velden die wij hebben gezien, kilometers!!!!!!!

Nadeel van al deze drukte is dat het een echte werkstad is. De motels bijna allemaal vol en behoorlijk aan de prijs. De baas betaald per slot van rekening.
Ook wij vinden een plaats en besluiten toch twee dagen te blijven. Een dag om eens naar de kapper te gaan, de was te doen en gewoon even rust te nemen. Per slot van rekening ben je niet elke dag 36 jaar getrouwd. S’Avonds lekker uit gegeten in een sfeervol Italiaans restaurant.Deze zie je niet zoveel hier. Kortom gewoon een heerlijke dag gehad.
De volgende dag op tijd eruit en naar het Eungella Nationaal Park. Vlak in de buurt van Mackay. Lekker op tijd daar, via een slingerweg omhoog waarbij je als chauffeur de handen vol hebt, maar daar zeker van kan genieten. Zeker een uur of 4 gelopen in een oerbos dat echt deed denken aan de jungl van het warme Afrika. Je merkt dat je sinds het vertrek uit Melbourne bijna 5000 km naar boven bent gegaan. Alles veranderd. Het wordt groener, vochtiger,warmer, meer vliegen, maar ook anders mooier.
We blijven genieten bij temperaturen van rond de 30 graden.

Groetjes vanuit het plaatsje Ingham. 325 km onder Cairns

Corrie en Huub

• 04 Februari 2010 - 13:14

Francie:

Was gisteren bij Gerard en Arlette. Mooie baby.
    Jullie berichten worden in Vierlingsbeek door veel mensen gelezen. Via Jeu ook door Nelly van Gerwen. Zij herkent veel van het beschrevene. Ze is daar eens geweest. Voor haar een feest der herkenning.
    Het is een mooie reis, Jammer alleen dat het zo veel regent. Voor hetzelfde geld scheen de zon. Maar, ja!!! Je kunt niet alles hebben.
    Volg jullie nog met veel plezier.
    Ton is sinds gisteren in Italië. Ben benieuwd hoe het daar uiteindelijk zal bevallen.
    Liefs, Francie

• 05 Februari 2010 - 02:20

Corrie En Huub:

Hallo allemaal.

Wij willen even reageren om duidelijk te maken dat het met de regen allersinds meevalt. We hebben 2 dagen regen gehad en voor de rest gewoon lekker weer. Nu in Cairns is het ruim 34 graden bij een lekker zonnetje. Ons hoor je niet klagen!!!
    Wij gaan nog even door met zonnen!!!
    Lieve groetjes Corrie en Huub