De "lieve" kant van Australie? - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu De "lieve" kant van Australie? - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

De "lieve" kant van Australie?

Door: Huub en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

30 Januari 2010 | Australië, Brisbane

De "lieve" kant van Australie?

Wat een begin he. Wat moet daar weer uit komen. Nou Armidale waar we gebleven waren is zo'n klein lief stadje. Het straalt de eenvoud uit van een dorp en heeft de alure van een stadje. De oude kern die gedomineerd wordt door twee grote torens. Een kathedraal en een "gewone" kerk. Maar er zijn nog wel meer gebedshuizen. Er zijn vele geloven als we het zo bekijken. Hoewel er vele zijn hebben we de moskee nog niet ontdekt!
Het oude centrum van Armidale is ook een mengeling van oud en nieuw bouw maar het is zo stemmig gedaan dat het niet storend is.
We wandelen s'avonds wat rond en besluiten een "barmeal" te gaan gebruiken in een groot restaurant dat is opgedeeld in een officeel "duur" gedeelte en het gedeelte waar wij dus plaats nemen.
Het is prachtig te zien wat er binnen komt lopen. Het blijft een volkje van, van alles wat. Echt Engels, echt Iers, echt Chinees, echt noem maar op. Het is een grote meltingpot van mensen uit de hele wereld. Maar leuk om te zien!!!!!!!!!
En natuurlijk de televisie aan. Een met paardrijden, een met crickit. En dan nog een toestel met darts. En overal is op te gokken. Het blijkt dat Australieers bij de grootste gokkers van de wereld behoren.
Heerlijke dag gehad en op naar het bedje. Morgen weer een dag en we hebben behoorlijke plannen.
We hebben echter iets nieuws ontdekt. We krijgen het vakantiegevoel over ons heen. Rustig opstaan, opruimen en dan op ons gemakje op weg. Het is zo 09.30 uur. We zijn het niet gewend maar het is heerlijk.
Armendale bij daglicht bekijken, komen tot de conclussie dat we toch nog e.e.a. moeten regelen. Vluchten o.a we moeten nog van Cairns naar Alice Springs zien te komen en omdat we Tasmanie ook nog op ons program hebben gezet ook nog een vlucht van Melbourn naar Hobart.
We krijgen het allemaal denken wij, goed voor elkaar en dat geeft toch een bepaalde geruststelling.
Willen we verder komen zullen we toch weer aan het rijden moeten. Na een lichte lunch gaan we de auto in en richting het noorden. Daarvoor kijken we eerst in onze boeken die we bij ons hebben, programmeren ons Tom Tommetje en hup daar gaan we weer. Onderweg hier en daar uitstappend en/of een wandeling makend of lekker koffie drinken in een of andere onbestemde plaats. Ook hier zijn veel dorpjes van “drie huizen en een karschop”. In de parken is het ook mooi te zien dat er echt overal aan gedacht is om de mensen het buitenleven aangenaam te maken. Zo zijn er vast gasbarbeque gebouwd waar iedereen gebruik van kan maken en is er voldoende ruimte om er een feestje te bouwen. Wel binnen de perken natuurlijk!
Als we in zo’n dorpje aan de koffie zitten, hebben we de indruk dat bijna iedereen even naar ons zwaait, totdat we er zelf gaan zitten. Het zijn gewoon de rotvliegen die de mensen aan het wegjagen zijn. Van die lelijke brommers. Zij hebben zich dat gebaartje zo’n eigen gemaakt zodat het een natuurlijke beweging is geworden.
Ze zijn overigens wel heel aardig, die Aussies. Als je ergens staat te twijfelen of te kijken hoe je verder zal gaan. Ze staan meteen met raad en daad paraat om je de weg te wijzen en de meesten lopen een stukje mee op, om er zeker van de zijn dat je de goede kant uitgaat.
We overnachten in een motel waar we ook nog eens een baantje kunnen zwemmen, wat we dan ook nog even doen. Lekker fris na de autorit en de hitte die er vandaag weer was.
De volgende dag hebben we een aangenaam verpozen aan het strand. We genieten van het zonnetje en tegen de middag, na een fikse strandwandeling zijn we zover bijgekleurd dat het tijd wordt uit de zon te gaan.
We gaan nu naar Brisbane. De een na grootste stad van Australie. Als we bijna de stad inrijden zien we een digitale klok. We zien er niet veel onderweg, dus valt deze meteen op, we denken meteen dat de tijd verkeerd is. Niet dus. In Brisbane kom je in een ander tijdvak en de tijd gaat van 11 naar 10 uur verschil.
We rijden zo naar het midden van het centrum, maar dan moet er nog een hotel gezocht worden. Er zijn er genoeg. Maar we komen bijna niet bij de ingangen terecht. Dan weer hier heen dan weer daar heen totdat we plotseling voor een klein hotelletje komen. We besluiten maar meteen daar te blijven.
We gaan nog even een kleine wandeling maken. Heerlijk fris windje en we genieten volop van deze bruisende stad met een bloeiend uitgaansleven.
Niet te lang. Morgen gaan we de stad echt verkennen. Het is een stad die heel veel te bieden heeft en waar je niet snel verveeld gaat worden door hetzelfde uitzicht. Brisbane is rond de rivier de Brisbane gebouwd. Veel bruggen en allemaal verschillend. We kunnen met een kaartje, dat voor zowel trein, bus als veerboot geldig is, heerlijk in het zonnetje, een soort van cruise van 2.30 uur maken. Heerlijk ontspannend na de fikse wandeling die we vanmorgen hebben gedaan door de mooiste gedeelten van deze ontwapenende stad.
Weer een pareltje dat we hebben mogen bezoeken. Veel cultuur, natuur en architectuur. Wie weet wat er nog meer gaat volgen.

Lieve groetjes van
Corrie en Huub

• 30 Januari 2010 - 10:01

Theo:

Als ik dit zie krijg ik de kriebels weer te pakken.Je maakt heel wat mee; en dat in een rustig tempo. Geniet ervan.
    Ik ga binnenkort ook weer weg.

• 30 Januari 2010 - 15:29

Francie:

Het heeft hier voor de zoveelste keer gesneeuwd. Zo zijn er jaren achter elkaar dat er geen vlok valt en nu wil het als het ware maar niet ophouden. We genieten er nog steeds van. We wachten echter ook op een zonnetje en een warm dagje.
    Ton gaat volgende week naar Italië dus we hebben kans dat onze zomer ook een beetje vroeger kan beginnen. Hij rekent er al een beetje op dat jullie hem daar gaan opzoeken.
    Tot het volgende bericht groet ik jullie met veel liefs,
    Francie

• 31 Januari 2010 - 14:05

Henk En Nel:

Hallo corrie en Huub,
    Volgens de verhalen en aan de foto's te zien is het stukje Australie waar jullie momenteel verblijven erg mooi.
    Fijn dat rustig, ontspannend opstaan he.
    Geniet ervan.
    Groetjes

• 01 Februari 2010 - 14:02

Marijn:

Niet te snel aan gewend raken!! Dat rustige opstaan en zo.... Klinkt alsof je bijna klaaar bent om te gaan vutten... Geniet er van zolang het kan! Nog een maandje en dan staat het werk weer te wachten!

Liefs vanuit een regenachtig California.