Prachtige (Hoofd) stad. - Reisverslag uit Canberra, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Prachtige (Hoofd) stad. - Reisverslag uit Canberra, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Prachtige (Hoofd) stad.

Door: Huub en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

21 Januari 2010 | Australië, Canberra

Canberra. Prachtige hoofdstad.

Verder gaat het weer maar het zit ons deze keer niet mee. We komen met regen aan en.......... dat blijft het de komende dagen ook doen aan de zuid kust.
We hadden er een paar dagen gepland. De omgeving is prima om wat te wandelen, te zonnen en lekker te relaxen. Maar dat gaat er nu niet van komen. We vinden een motel voor een nacht dat ons wel aanstaat en we kunnen in hetzelfde motel ook eten.
We vertrekken de volgende dag richting, ja waar naartoe eigenlijk. We hebben eens op de kaart gekeken en besloten om het binnenland in te rijden. Via de “Great Alpine Rd” gaan we het gebied van de Snowy Mountains in. Een werkelijk adembenemende route. Mooie vergezichten, vooral veel door de zon gedroogd weiland. Hier en daar sproeit men nog en dat is dan een kleine uitzondering die er wel erg groen uitspringt. Veelal diepzwarte koeien en dan met kuddes van honderden tegelijk. Tegen het vallen van de avond zagen we op een gegeven moment dat de koeien door echte cowboys te paard werden opgedreven naar de stal.
We gaan door tot we in een heel klein plaatsje zijn, waarvandaan we dan de volgende dag verder zullen gaan naar het doel dat we ons inmiddels hebben gesteld. We gaan de hoogste berg van Australie beklimmen. Mount Kosciuszko die in het geljknamige NP ligt is “slechts” 2219 meter hoog. Als je weet wat we zoal beklommen hebben dan zal dit zeker een peuleschil moeten worden. Maar we zullen zien.
Op tijd op en een dik anderhalf uur verder zijn we Threbdo. Onderweg onze eerste echte kangaroo gespot en daarvan een mooie foto kunnen maken
Het dorpje dat pas sinds een paar jaar groter aan het groeien is door de geweldige impuls die het krijgt van bezoekers uit Canberra. In de winter een uitstekend wintersport gebied en in de zomer wandelen, raften, down hill met de mountenbike enz. enz.
Wij zijn tegen 09.15 uur daar en na een goed ontbijt gaan we de stoeltjeslift in. Tja je kunt het ook lopen en dat zijn maar 4 km, maar toch, wij weten niet wat ons boven te wachten staat.
Dat valt dus geweldig mee/tegen net hoe je het wil zien. Het is een grote lange loper van ijzeren roosters, 6.5 km lang die bijna tot aan de top doorloopt. In een soort van processie loop je er naar toe. Nu was het niet echt druk, maar we kunnen ons voorstellen dat het op echt drukke dagen niet heel erg leuk is.
Geen enkele moeilijkheid of het zou de zo vroeg nog aanwezige kou moeten zijn. -3 is niet echt wandelvriendelijk, maar als we goed doorlopen hebben we het zo warm. In goed drie en een half uur zijn we op en neer geweest naar de top. Leuk, maar ook weer niet echt bevredigend. Dus lopen we naar beneden i.p.v. dat we de lift nemen. Lekker uitsloven heet dat en wij denken het is iets typisch Nederlands want..... we lopen een ouder stel voorbij en wat blijkt, ook Nederlanders.
Beneden aangekomen gaan we weer een stukje rijden. Wij hebben onze zinnen gezet op een plaatsje net voor Canberra. De hoofdstad van Australie. Het gaat echter zo vlot dat we besluiten die 180 km maar door te rijden en na met een korte pauze onderweg zijn we tegen een uur of zeven in de hoofstad.
Wat daar direct opvalt is wel dat het er allemaal even ruim is. Het is duidelijk een “gecreeerde” stad. Op zoek naar een hotel merken we aan de prijzen dat het toch wel een bepaalde alure moet hebben. Men vraagt hier zonder blikken of blozen prijzen van tussen de 200 en 350 dollar.
We komen uiteindelijk in een nette kamer van het “Rex hotel” terecht voor 137 dollar en dat met ontbijt. Niet verkeerd dus.
Moe als we zijn eten we nog een hapje in het restaurant en gaan naar bed.Morgen de hele dag voor deze stad.
Wij beginnen die morgen met een fikse wandeling. Om 7 uur lopen wij tussen de vele mensen die al op de been zijn. Van de bevolking van deze stad werkt ruim 40% als ambtenaar en misschien werkt dat het relaxte van de stad ook in de hand.
We gaan na het ontbijt met de bus op pad. Eerst naar het “Parlement house”.
Het is het regeringsgebouw van Australie en is werkelijk prachtig om te zien en om er in rond te lopen. De prachtige zalen, de entree, de vergaderzalen. Genieten dan ook.
Van een heel ander kaliber is het “Australien War Memorial”. Een super oorlogsmuseum, ook dit gratis overigens, dat de verschrikkingen van de oorlogen die gevoerd zijn prima in beeld weet te brengen. Wij worden er een beetje deprie van al dat geweld en met de wetenschap dat oorlog steeds weer terug zal komen.
We gaan weer naar buiten. De zon tegemoet en lekker wandelen door deze mooie stad met z’n opgeruimde karakter. Genieten van de prachtige uitzichten, gebouwen en de mensen.
Tegen 7 uur terug in het hotel. Doodmoe, maar vooral genoten van de mooie stad. Wat is er lekkerder dan af te sluiten met een lekker dineetje met een frisse fles Australische witte wijn. Perfecte dag.
En morgen. Op naar Sydney.

• 21 Januari 2010 - 11:20

Francie:

Wat weten jullie ons door de sfeertekening steeds weer mee te laten genieten van de reis die jullie maken. Als ik de foto's bekijk staat de zon niet uitbundig aan de hemel, maar erg warm is ook niet alles. Nu kun je beter alles bekijken. Hier gaat het ook goed. de sneeuw is weg en de winter kwakkelt verder. Het is waterkoud en "oozelig". Wilders houdt zijn hoofd koel en JP draait een beetje om de hete brij heen. Haiti is nog dagelijks in het nieuws en het is daar een grote chaos. Zal wel niet veranderen de komende jaren. In Melbourne is iets leuks aan de gang. Gaan jullie nog kijken of komen jullie daar niet in de buurt? Tot het volgende bericht.
    Liefs en nog veel plezier,
    Francie

• 23 Januari 2010 - 18:08

Elly.:

En, lieve vriendjes, hoe bevalt het om even niet te weten waar je naar toe wilt?????
    Snel opgelost, leek het zo. Volg met belangstelling jullie reis en ontdekkings route. Zo zijn jullie tóch nog een beetje "in de buurt"! Geniet ze verder. Kus hoor. Ook van mijn lief.

• 25 Januari 2010 - 12:36

Andre En Toos:

Hoi Corrie en Huub, leuk dat we hier in Thailand jullie reisverslag kunnen volgen. Maar volgende keer wel met de tandem gaan natuurlijk he, die is ervoor geschikt, dat kunnen wij weten toch. La Khoon Na Andre en Toos

• 25 Januari 2010 - 18:29

Hanneke En Erwin:

He luitjes,
    We hebben "even" al jullie berichten gelezen en het klinkt prachtig. Wat jammer van het weer.
    Geniet er maar volop van!
    We maken jullie site nu favoriet!!
    liefs van ons uit Kerkdriel

• 25 Januari 2010 - 20:47

Nelly Emonts:

Leuk om de reisverslagen te lezen, kunnen we mee genieten.
    Dat het weer niet meezit, jammer, maar hier in ons kikkerlandje is het ook niet alles, regen, sneeuw, wind.Hebben er een weekend Zeeland opzitten en genoten van de heerlijke strandwandelingen.
    Geniet er nog van.
    Groetjes Jan & Nelly.