Sydney, Bleu Mountains - Reisverslag uit Armidale, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Sydney, Bleu Mountains - Reisverslag uit Armidale, Australië van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Sydney, Bleu Mountains

Door: Huub en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

26 Januari 2010 | Australië, Armidale

Donderdag 21 januari.

In alle vroegte de hoofdstad verlaten. Nou ja vroegte. Eerst lekker ontbeten in het REX hotel waar we goede herinneringen aan hebben. Dus is het bijna 10 uur voordat we vertrekken. We gaan nog naar de Black Mountain en naar de Red Hill. Twee uitzichts punten waar we de stad er bij zien liggen zoals we dat graag willen onthouden.
Op gaat het richting Sydney. Via een oude route en niet langs de kust. Coulburn is de plaats waar we even aangaan. Een van de oudste steden van Australie, met echte oude huizen! Met twee kathedralen en........... een restaurantje waar we lekker kunnen eten.
Verder dan, nu gaat het door naar Sydney. Het is in totaal een afstand van slechts 380 km. Stukje dus voor Australische begrippen. De voorsteden zijn zoals zo vaak in de grote steden. Een beetje haveloos en achterstallig. Waar we ook vroegen voor een kamer, het was er of niet meer, of ze verhuurden alleen voor een hele week. Zo komen we uiteindelijk op een kleine afstand van het centrum aan bij een, ook geen 1e klas, hotel maar zoals zo vaak, hoe langer je moet zoeken, hoe sneller men tevreden is! Voordeel is dat we de auto er kwijt kunnen voor slechts 10 dollar per dag. We hebben ook plaatsen gezien dat je maar moet zien waar je met je auto blijft en dan kost dat al snel rond de 40 dollar per dag in een P garage.
Het Park Vieuw hotel ligt tegenover een park en dat maakt dat we nog even lekker buiten een luchtje gaan scheppen. De eerste een kleine kennismaking met de stad en iets lekkers drinken. Het is ruim 35 graden geweest vandaag. En morgen zal het niet veel anders zijn.
Op tijd naar bed, morgen vroeg op stap. Sydney is goed te belopen blijkt al snel.
Hoe zou je een stad als Sydney kunnen beschrijven? Schoon, mooi, modern, fris, geweldige combinatie van oude en nieuwe gebouwen, Hoogbouw afgewisseld met lage oude huisjes, prachtige musea, hop on hop off bus, fijne restaurants enz. enz.
Wij mogen zeggen nogal wat steden gezien te hebben, maar hebben de indruk dat deze stad zeker bij de top twee zal staan, zo niet op eenzame hoogte. We gaan niet alles beschrijven hoe en wat we hebben gezien. We plaatsen enkele foto’s die natuurlijk niet alles zeggen, maar wel een heleboel. Het is duidelijk een stad om eens terug te komen.
De avonden zijn lekker. Op een terrasje mensen kijken.(iets wat bij ons ook kan, maar dat bij Concordia niet zo snel zal doen!) Het valt ons op dat er veel jonge gezinnen lopen. De meeste met drie kinderen! Jonge moeders en vaders. Dat de Australieers veel bezig zijn met sport ook in de stad, fietsen, lopen, trimmen.
Dat een stad als Sydney heel veel studenten herbergt en daardoor is er een ontspannen sfeertje. Zeker bij die zwoele avonden. Muziek buiten, iets te drinken erbij en laat de boeren maar dorsen.

De tweede dag laat in de middag nog even naar Manly met de veerboot. Een goede 30 minuten met de wind op de kop. En.... met een prachtig zicht op de stad en met name “The Opera”. Dan worden we overvallen door een fikse regenbui. Voor de meesten is dat geen punt. Het is een zwemparadijs en er is niemand die zich druk maakt om dat beetje regen. Bij een temp van 30 graden. Hooguit de uitbaters van de terrassen. Maar dat is alleen maar lastig.
Tegen het vallen van de avond gaan we terug. Onweer in de lucht maar een prachtig zicht op de verlichte stad. Dan nog een dik uur lopen om terug te gaan naar het hotel. Het is weer een volle dag geweest. Morgen pakken en op naar de “Blue Mountains”.

De hele nacht heeft het toch nog geregend en als we opstaan is de stof in ieders geval weg!
We hebben ons voorgenomen een mooi stuk van de streek waar vooral de boten liggen te doorkruisen met de auto. Gewoon relaxt rijden en hier liggen wel heel prachtige jachten, maar ook vele kleien bootjes. In deze streek moet men wel gek zijn van water.
Wat ook opvalt is dat er die zondagmorgen ondanks de regen de nodige fietsers en lopers actief zijn.
Toch lekker dat we hiervoor nog gekozen hebben omdat we daarna naar de Blauwe Bergen gaan. Dit is een geweldig mooi gebied dat van alles te bieden heeft. De vutters onder ons kunnen dit op de google wel eens even naslaan.
Wij hebben s'middags nog een fikse wandeling gemaakt naar de Wentworth falls. Een wandeling van ruim 4 uur en vooral op en af.
Een dag later nog een wandeling daar achteraan van 4.30 uur in de buurt van "The three Sisters". Dit zijn enkele rotsformatie's. De legende gaat dat een tovenaar zijn dochters wilde beschermen en deze ontoverd in een rots. Helaas kon hij ze niet meer terugtoveren!
Dit is wel een gebied waar het goed toeven is en zeker de moeite waard is om er langere tijd te verblijven. Maar helaas. Wij moeten verder. Op naar Brisbane via Armidale. Een leuke plaats waar we lekker onder de veranda zitten de mail weg te werken, en de site bij te werken.
Dit is ons onderkomen voor vannacht na een mooie autorit en een heel warme dag. Het beste is s'morgen iets te ondernemen, op het heetst van de dag te rijden. Auto met airco is dan ideaal. Dan heb je nog energie over om sávonds nog wat te ondernemen.

P.s Wij kunnen sávonds wel op "normale" tijd Australien Open volgen, we hebben al prachtige partijen gezien.

Groetjes Corrie en Huub (26 jan 6 uur pm )

• 26 Januari 2010 - 16:06

Francie:

Ik ben blij dat jullie het zo naar je zin hebt. Geweldig!!! En er is nog zoveel te zien. Ik geniet van jullie verslag. Laat moeder ook weten dat het jullie goed gaat. Ze is blij als jullie bellen. Daar doen jullie goed aan. Ze mist jullie maar ze is ook blij dat jullie het erg naar de zin hebben. Gaan jullie ook nog naar bekenden? Jullie hebben immers bijna over de hele wereld vriendschappen opgebouwd :-)
    Tot het volgende bericht.
    Groetjes,
    Francie

• 28 Januari 2010 - 08:50

Wilma:

Wat een mooi reisverslag om te lezen, ik waan me even bij jullie in Australie, heerlijk! Wat die three sisters betreft, je komt ze ook op de hele wereld tegen lijkt het, alhoewel in Nederland voornamelijk als café. Als rotsen ken ik ze ook uit Zuid-Engeland, maar daar zijn ze met seven. Jullie krijgen het steeds weer goed voor elkaar, geniet er maar lekker van ook al is het wat warm. Over een weekje hopen wij ook even lekker in de caribische zon op te warmen. Groet, ook van Aad!

• 29 Januari 2010 - 16:24

Elly. V:

We zien wel weer dat jullie je uitstekend vermaken. Geweldig hoor, zo lekker rondtrekken, veel zien en genieten en tussendoor lekker wandelen en geneugten des levens tot je laten komen. Het is jullie toevertrouwd....!Ik vind het fijn om te volgen om het reisverslag elke keer te lezen.
    Nog fijne tijd daarzo....!
    Kus van Geert en mij.