Safari - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Safari

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

02 November 2004 | Tanzania, Dodoma

Jambo.

Eindelijk weer bericht!
Een week echt vakantie (in Swahili is safari gewoon vakantie). Voor ons Nederlanders is er bij het woord safari een heel andere gedachte. We hebben het dan over reizen over de steppe, wilde dieren zien en lekker rondgereden worden over mooi gebaande wegen. Een gedeelte klopt er wel van. Namelijk dat van die wilde dieren in de vrije natuur. Dat van dat lekker rondgereden worden klopt ook, maar van die wegen word je af en toe niet goed. Als je uitstapt, moet je eerst een paar keer springen om weer alles op de juiste plaats te hebben zitten. (grapje!) Maar mooi...mooi!!! De wereld in Tanzania is prachtig. Tijdens een van de laatste dagen hebben we op een bepaald uitzichtpunt in Tarangire staan te verzuchten: "Als God de wereld had willen maken zoals wij deze in gedachte hebben, had hij dit als voorbeeld genomen". Een kronkelende rivier. Baden, eten en drinken van in volgorde van opkomst: olifanten, giraffen, wildebeesten, zebra's, impala's, wrattenzwijnen, vele soorten vogels en een uitgestrektheid met alles precies op maat. Heerlijk vredig. Hier kon menig gemeenschap een voorbeeld aan nemen.
De andere kant van deze gemeenschap is echter óók de werkelijkheid van dit geheel.
We rijden rond en zien een aangevreten karkas van een zebra. De gieren zitten al massaal in de bomen te wachten tot ze aan de beurt zijn. Onze gids weet ons te vertellen dat de leeuw nog ergens in de buurt moet zijn. "Anders waren de gieren al lang aan hun smakelijke hapje begonnen". Dus wij al spottend rondgereden (de verrekijker van Rein deed tijdens de hele reis goede diensten) en opeens, ja hoor daar ligt de dader. Volgevreten achter een heel dikke baobab. Prachtig om te zien hoe hij naar z'n prooi bleef kijken. Vele dagen hebben we zo rondgereden. Prachtige natuur, te beginnen bij de Ngorongoro-krater. Voor ons een van de zeven wereldwonderen. Onvoorstelbaar veel wild op een oppervlakte van 265 km2. Onwezenlijk, maar zo indrukwekkend. Prachtig.
Op naar Serengeti. Door een prachtig ruig landschap over een "doorgaande" weg die naar Mwanza leidt. Grote vrachtauto's werpen dikke stofwolken op en wij zitten heerlijk te genieten van ons drankje en alles wat we nodig hebben. Serengeti. Groot, groter, het grootst. Een natuurgebied dat niet te beschrijven is maar dat je moet ondergaan. Hier zien we ook de leeuwen, rino's, nijlpaarden, vele vele wildebeesten en gazelles. Je denkt op deze momenten wel dat je bijna alleen in zo'n park bent. Maar, o wee als er wild gezien is. Binnen de kortste keren staat er een file waarbij Ouderijn niks is. Bij wijze van spreken natuurlijk. Maar toch. Dan denk je toch: wie kijkt er naar wie. Hetzelfde als in de dierentuin. Maar het kan ook anders. Onze chauffeur, Eddy, had er duidelijk een neus voor. Alleen, op een grote vlakte, ziet hij plotseling twee cheeta's. Prachtig en als er een aan het jagen gaat, en je kunt het hele proces op film vastleggen,kan de dag niet meer stuk.
De volgende dag de hele dag game-drive. Het is echt een game(spelletje) tussen de dieren en de gidsen. Wie ziet ze het eerst? Prachtig en het zoeken is net zo spannend als ze te bekijken.
We vertrekken na een goed ontbijt waarbij we verrast worden door een optreden van 4 olifanten. Ze komen op zo'n 50 meter van onze veranda waar we zitten te eten voorbijgesloft. We gaan op weg naar Olduvai Gorje waar (volgens de onderzoekers hier) de eerste mens gevonden zou zijn. Een heel eenvoudig museumpje met een uitstraling van niets "bekroont" het geheel.
Op naar Gibbs Farm. Een onderkomen in Oudengelse stijl waar het buitengewoon goed toeven is. We nemen daar dan ook heerlijk onze time out. Safari is geen vakantie!!! Tussen de agapanthussen (Afrikaanse lelies) en nog vele soorten mooibloeiende planten en bomen. Het paars, rood en geel voeren de boventoon. Ze hebben er een prachtige groentetuin en het eten dat we 's avonds krijgen geserveerd, is dan ook helemaal afkomstig uit eigen tuin en stal. Heerlijk vers,al dat fruit en groente.

Tot zo ver de eerste helft. Over enkele dagen de rest en.... blijf het volgen. Op Makumira gebeurt ondertussen ook van alles. Daar staat de tijd niet stil, ook al ben ik niet "thuis".

Kwaheri Warafiki.
Huub (Corrie)

• 02 November 2004 - 18:23

Tonny En Jan.:

Fijn dat jullie volop genieten van jullie welverdiende vakantie. 'We kunnen ons indenken dat je er geweest moet zijn om dit moois te kunnen bevatten.
    Huub, wat dacht je van die snor, wie de snor past...etc. Veel plezier samen en tot mails.

• 03 November 2004 - 09:45

Harry:

Daar worden we toch wel even stil van........

• 03 November 2004 - 15:16

Annie & Sjeng:

Prachtige foto's. Veel plezier en vooral werkvreugde bij het bouwen van de stal. Samen nog een prettige tijd samen.

• 03 November 2004 - 19:42

Clara En Huub:

groetjes en geniet ze samen
    deze keer niet met mate maar zo veel mogelijk
    zien jullie wel weer
    foto's zijn prachtig
    Gods natuur is werkelijk wonderlijk en groots.
    lieve groeten
    Clara en Huub

• 03 November 2004 - 20:05

Jan En Nelly:

Hallo Huub en Corrie
    Leuk omte zien en te lezen dat jullie zo genieten van deze geweldige vakantie.
    Corrie, de boodschap is aangekomen.
    Geniet er nog van. Heel veel groetjes Jan en Nelly

• 03 November 2004 - 21:02

Els:

Wat fijn om Corrie daar zo gezond op de foto te zien! Heel wat anders als een paar weken geleden!
    Geniet nog maar even Corrie en Huub,maar dat zal niet moeilijk zijn als ik 't zo lees en zie!

• 04 November 2004 - 13:46

Harrie Boerboom:

Beste Huub,wat een prachtige reis van jou en je vrouw, ik weet zeker dat je een rondje om de kerk met één van ons nooit meer zo mooi zult vinden, maar ja wij zijn niet anders gewend en een rondje met jou wordt alleen maar boeiender met al die mooie verhalen over deze reis.Nog veel plezier en geniet samen........doen wij ook al is het in mindere mate.

• 06 November 2004 - 16:33

Jan Willem Ter Braak:

Huub

ik blijf het volgen je verhalen en ik ben natuurlijk één van de weinigen die precies voor zich ziet wat je allemaal vertelt.
    Ik mis je aangekondigde foto's van de bijna klaar stal. Mocht je nog een beest te kort komen dan is die bij deze geschonken ( noud betaalt het wel).
    Verder moet je je verhalen nog eens door lezen en een aantal swahili woorden van een vertaling voorzien. Want het staat natuurlijk heel indrukwekkend maar je vrienden in Nederland hebben geen idee waar je het over hebt.
    toto slot: stuur me nog even je eigen e-mail adres, dan voeg ik dat aan het babaderk verhaal toe.
    Hier is het weer even wennen in herfstig Nederland. Ik zat zowaar gisteren aan de warme chocola met rum.
    Succes in je laatste weken en toto ziens tzt in Nederland.
    Groeten aan Kaka Tony en Charles en Rosie.

jan willem