Spannend , Vuil, maar Mooi!!!!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Spannend , Vuil, maar Mooi!!!!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Spannend , Vuil, maar Mooi!!!!!

Door: Huub en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

11 Oktober 2008 | Tanzania, Dodoma

Hallo allemaal.

Eindelijk dan. Het heeft lang geduurd, en of we alles op dit moment kunnen schrijven is ook niet zeker. We zitten n.l. in Tanzania en daar wil de stroom nog wel eens uitvallen. Dan gaan we met kaarjes verder, en daar werkt de computer nog steeds niet op.
We zouden dus vertrekken naar Kapiri Mposhi. Het begin punt van de Tazara trein. (Tanzania-Zambia-Train). We hadden de dag voor vertrek de bus van 12,00 uur geboekt. " Jullie hebben dan tijd genoeg om de trein nog te pakken. Die vertrekt toch pas om 16.00 uur" .
Wij op tijd bij de bus d.w.z. om 11.30 uur. Om 12.00 uur geen vertrek. het werd al later en later en de bus, kregen wij in de gaten ging pas rijden als die vol zou zijn. Echte boeven zijn het dan en ze worden er warm noch koud van terwijl wij het alleen maar warmer kregen. wat gebeurde er, de bus vertrok uiteindelijk om 14.30 uur na veel gezeur van ons en medepassagiers. Vreselijk, we hadden 207 km te gaan en we hadden een afspraak staan om 16.00 uur !!!! hoe moet het nou,zeker wisten we dat de trein maar 1x per week rijdt en dat was die middag dus, gebeld met de trein lokettist om door te geven dat we nooit eerder dan 18.00 uur aanwezig konden zijn. .Ze reageerde heel nuchter en ze zouden ons wel zien.
Uit de bus en in een sprintje naar Het station, het was rennen geblazen. Wij in de trein en hij vertrok direct,we weten niet of ze echt op ons gewacht hebben ,maar wij hebben de trein gehaald.
Het was een geweldige treinreis,ontzettend mooie vergezichten,mooie bomen af en toe wat huisjes er tussen in en we hadden een slaap coupe voor 4 personen, maar waar wij met zijn 2 en in konden verblijven.
Hoe ziet zo'n trein eruit? Om kort te gaan, geen vergelijk met het slechtste materieel dat in Europa loopt. Ramen eruit. De hele dag gerammel omdat er veel korte bochten in het spoor zitten en er dus lang gekoppeld is tussen de rijtuigen. Alles ijzer op ijzer. Maar wel een heel mooi restauratie rijtuig waar we heerlijk konden eten. We hoefden er niet veel te vertellen omdat we elkaar bijna niet verstonden van de herrie, maar leuk was het wel. Dan rijd je de hele reis met de raam open. Dit i.v.m. de warmte, maar het gevolg is dat je de hele dag stof loopt te happen. En dan zijn de vers afgebrande stukken steppe nog het ergste. Fijne zwarte stof die overal doorheen komt.
We hadden overigens wel een douche, maar het water was wel een keertje op. Dat we uiteindelijk met slechts een vertraging van een kleine 6 uur in Dar es Salaam aankwamen ach daar kijk je niet meer zo van op.
Nog wel vermeldingswaardig was dat we prima personeel hadden in de trein. De catering prima en vriendelijk. Onze eigen wagon veger waarvan we dachten dat ij zijn bezem moest laten testen bij terugkomst om te zien wat die geleden zou hebben. Hij bleef aan het poetsen.
De laatste paaruren reden we door een Nationaal Park waar we nog zebra's, olifanten, giraffen, antilopen, wilde zwijnen en nog meer van dat kleine spul zagen lopen en vliegen. Een bijzondere ervaring.Geweldig.
De rest volgt;

Gr Corrie en Huub

• 11 Oktober 2008 - 17:52

Francie:

Elke keer blijkt toch wel weer dat het een echt ontwikkelingsland is. Er is nog heel wat te doen voor de rijke westerse wereld voordat alle mensen op deze aardkloot dezelfde kansen hebben. Jullie zijn er nu als toerist maar als je daar daadwerkelijk zou wonen zou het allemaal niet zo meevallen. Alhoewel het daar wel schitterend is volgens jullie beschrijving. Genieten!!!.

Tot mails.
    Groetjes

• 14 Oktober 2008 - 17:34

Janneke Kroese:

Prachtig om jullie belevenissen via deze weg te kunnen volgen, het moet een practig land zijn.

• 15 Oktober 2008 - 09:39

Theo&Herma:

We genieten mee met jullie reis.Nu de klim dit weekend?Hopelijk wordt het niet te zwaar.IK kijk weer uit naar jullie verslag.We reizen zo een beetje mee Groetjes