We beginnen aan de stal !!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu We beginnen aan de stal !!! - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

We beginnen aan de stal !!!

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

22 Oktober 2004 | Tanzania, Dodoma

Jambo Warafiki.
Weer eens even een berichtje uit Makumira. Het houdt de laatste tijd hier niet over. De mensen zijn blij, maar ik heb zo mijn twijfels. We hebben nogal wat regen gehad en daar was ik helemaal niet zo blij mee. Maar laat ons wel wezen, hier was het heel hard nodig.
We hadden net van te voren het droge gras afgestookt en daar hadden we geluk mee. Enkele dagen regen en het staat er weer mooi groen bij. "Kijk eens, " zegt Ton dan, "dit gras is nou dadelijk voor jouw koetjes en kalfjes. Het beste wat er is. En we hebben er een goede grasmaaier aan. Die levert ook nog iets op en we hebben het gras kort. Zo zie je maar weer dat de koeien hier op de juiste plaats terecht komen. " We hebben nog even doorgefilosofeerd, er kwam een reactie m.n. vanuit Vierlingsbeek: " Wat mot det nou mit di stront? " Daar is inmiddels ook al een oplossing voor. Het volgende project dat hier gestart gaat worden, is het realiseren van een biogasinstallatie. Het is een systeem waarbij met gebruikmaking van de koeienmest gas wordt geproduceerd dat voor o.a. koken en warm water maken, kan worden gebruikt. Zo zie je maar weer waar die ene vraag toe kan leiden. Bedankt voor het indienen van de vraag.( Overigens is de lijn met Vierlingsbeek langer dan 5 mtr en erg diepgaand!!!)
We zijn overigens vandaag begonnen met de grondwerkzaamheden voor de koeienstal. Het gaat (natuurlijk) allemaal met het handje en de jongens helpen geweldig mee. De koffiebomen worden eruitgehaald, de oppervlakte wordt "geslest" d.w.z. dat de grond vrij wordt gemaakt van het hoge gras.
De volgende stap zal zijn dat er gaten worden gemaakt waarin de palen komen te staan, en dan vertel ik de volgende keer wel hoe het verdergaat.
Er waren ook nog vragen over de kosten van het geheel. Nou, daar kan ik nog niet erg duidelijk in zijn. In grote lijnen ziet het er als volgt uit. Palen, zand, grint, golfplaten, cement, nagels (beide heel duur hier) en nog de nodige onvoorziene dingen. Natuurlijk moeten we ook nog enkele werkdagen tellen van de kibarua's (de dagloners) die ook nog de nodige tijd erin moeten steken. En dat gaat ook niet voor niets. Globaal zal het neerkomen op een bedrag tussen 3000 en de 3500 euro. (4.500.000 Tsch) Daar komen de koetjes nog bij. Naar de prijzen hiervoor zijn we nu op zoek, omdat we van een goed ras willen uitgaan. Hierbij hopen we genoeg informatie te hebben doorgegeven om met vertrouwen het geheel tegemoet te zien.
Inmiddels is Corrie ook gezond en wel aangekomen en ga ik mijn tijd iets anders indelen. Ze werd met een feestelijk gezang welkom geheten tijdens de "Foundersday" van de stichting op de verjaardag van Noud van Hout. ( 20 oktober) Daarover de volgende keer meer.
Kwaheri warafiki.
Huub

  • 22 Oktober 2004 - 17:01

    Harry:

    We hebben hier ook best wat regen maar het is overdag verrassend warm.Het lijkt me dat je nogal wat mest nodig hebt voor een biogas installatie. Waarschijnlijk is het klimaat daar wel gunstig voor zoiets maar hier zijn vrijwel alle projecten op dit gebied weer gestopt. Vermoedelijk is de olie niet duur genoeg!!!!

  • 22 Oktober 2004 - 19:13

    Theo En Herma:

    Huub ik zou je zo willen komen met helpen met het opzetten van een melkfabriekje .. lees melkverwerkingtshok. Dat lijkt me wel een leuk projekt. Ik weet dat de PUM ook in Tanzania zit, maar men heeft mij nog niet gebeld. Misschien kun jij dus wat voor mij doen.
    Wij willen ook wel wat koe leveren. Samen met anderen zit er dan leven in.
    Hier in Heusden gaat alles goed. De bouw is opgeleverd. Dat was wel met bouwvergunningen en zo.
    Huub geniet samen met Corry van het mooie van het land, en we horen snel van jou projekten wanneer je weer zo ver bent dat je weer gaat werken.
    Groetjes Herma en Theo.

  • 22 Oktober 2004 - 21:20

    Karen:

    Hoi Huub en Corrie,
    Fijn te horen dat ook Corrie goed is aangekomen! Geniet samen flink van de bijzondere ervaring!!

    Groetjes, Karen

  • 23 Oktober 2004 - 15:36

    Tjek:

    Huub het conceptrooster is verstuurd.

  • 23 Oktober 2004 - 19:15

    Jan En Nelly Emonts:

    Hoi Huub en Corrie
    We wagen nog een poging om een bericht vanuit castenray te versturen.
    Erg mooi om via jouw site te lezen wat je allemaal voor mooi werk doet.we blijven dan ook goed op de hoogte van je doen en laten.
    Hopelijk genieten jullie nu ook samen van de paar weken vakantie en dan zien we jouw in december terug, corrie is de bedoeling eerder, maar je weet het nooit, als je haar ook met het werkvirus besmet.
    Nou tot de volgende keer.
    Heel veel groetjes van Jan en Nelly

  • 23 Oktober 2004 - 21:18

    Arno Disveld:

    Hallo die Huub

    Ik wil eerst even kwijt dat ik veel bewondering en respect voor je heb voor hetgeen daar allemaal aan het doen bent daro!
    Ik las bij je dagindeling dat je daro toch ook nog vrij vroeg uit de "veren" moet!
    Huub,ik hoop dat jullie nog een paar leuke koetjes op de kop kunnen tikken!
    Huub,
    Ik wens jou en Corrie verder nog een hele fijne tijd daar verder toe en tot ziens of horens zullen we maar zeggen!
    Groetjes van Arno

  • 24 Oktober 2004 - 08:04

    Ton V.d. Berg:

    Sorry globaal te laat gelezen. Het is schitterend wat je doet en zo echt aan de basis. Petje af! Trouwens schitterende natuur. Fijn dat Corrie er nu ook is. Succes en groetjes. Toos en Ton

  • 24 Oktober 2004 - 08:06

    Ton:

    Hey huub...
    ik krijg het idee dat je na al die jaren op het spoor nu eindelijk echt aan het werken bent!!! Dit is wel wat meer dan op een rood sein lette..maarre het is natuurlijk ontzettend "vet" dat je iets blijvends achterlaat.. geniet van je dagen met Corry
    hasta luego
    Ton

  • 24 Oktober 2004 - 08:43

    Netty En Piet:

    Huub en Corrie,
    geniet nu samen van jullie vakantie. Het blijft interessant wat je schrijft Huub. We kijken met plezier naar jouw berichtgevingen.
    Maar nu even rust en veel plezier op
    jullie 'rondreis'.

  • 25 Oktober 2004 - 10:46

    Arno En Anke:

    Mooi om je zo te kunnen blijven volgen. Trouwens ik kan nu beter schrijven mooi om "jullie" zo te kunnen blijven volgen. Geniet samen van de tijd in Tanzania. En succes met je project! Klinkt goed!!

    Groetjes Arno en Anke

  • 26 Oktober 2004 - 07:46

    Jorcho:

    Zien jullie hoe laat het is in Nederland op het moment dat ik dit mailtje typ? Ik heb nog wel vakantie! Maar dit is zeker een mooie manier om de dag te beginnen! Ga zo door daar Huub! Groetjes aan Corrie en veel plezier samen.
    Groetjes...

  • 26 Oktober 2004 - 13:20

    Marij:

    Hoi Huub en Corrie, Goed om te horen dat Corrie ook goed is aangekomen en hopelijk kunnen jullie ook wat tijd vrij maken voor elkar en samen genieten van al het moois wat dit land te bieden heeft. Huub ik vind het fantastisch wat je daar doet en bekijk en lees met plezier je web-site. Ik wens jullie een hele fijne tijd samen en Huub succes met je werk daar. Groetjes Marij

  • 26 Oktober 2004 - 13:43

    Patricia Kluijtmans-APS:

    Beste Huub,
    Ik heb dit adres ontvangen van Quirien van Hout. Wij zijn op dit moment bezig met de nieuwsbrief van Watoto en zouden hierin graag een verwijzing naar jouw pagina willen vermelden. Graag verneem ik of je hier bezwaar tegen hebt. We willen het voor 1 november versturen. Kun je me terug mailen op patricia@aps-advertising.nl
    Bij voorbaat dank!

  • 26 Oktober 2004 - 18:04

    Rein Van Tante Greet:

    Fijn dettut goed mit olie got. Geniet same van de reis en de rest heure we wel!
    Huub, hedde misschien ok an`ne potstal gedocht?
    Hoie wa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Huub en Corrie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 86930

Voorgaande reizen:

22 Maart 2018 - 30 April 2018

Retourtje Vierlingsbeek - Vierlingsbeek.

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: