Stadswandeling Omsk en trein naar Ekatarinaburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Stadswandeling Omsk en trein naar Ekatarinaburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Stadswandeling Omsk en trein naar Ekatarinaburg

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

13 April 2018 | Rusland, Jekaterinenburg

Woensdag 11 April.

Precies 8.15 uur, op tijd, rijden we Omsk binnen. In tegenstelling tot Drs P hebben wij het wel gehaald. Geen idee wat het ons gaat brengen maar we laten ons, zoals zo vaak verrassen. Ja, hij staat er weer. Het MEVO mannetje. Naam op een A4 en zonder woorden naar de taxi. Soms denk je bij jezelf. En nu? Je gaat zomaar mee naar onbekende verten. In Nederland zou je denken, gaat dit wel goed. Nou hier helemaal. We komen ook nu weer heelhuids aan.
Een helemaal bemodderde taxi. (Overigens niet gek met de wegen die we zien en de smeltende sneeuw die overal plassen en modder tevoorschijn tovert.) Geen autolichten te zien, slechts een ruitenwisser en een achterbak waarvan we het idee hebben dat hij er net een halve tuin mee heeft afgevoerd. Het hotel gelegen aan de Oms is wederom prachtig. Maar ook weer heel warm. Volgens een van de gidsen die we gehad hebben gaat hier in oktober de verwarming op 23 en gaat die in mei pas uit. Vaak voor een heel blok tegelijk. Het is dan ook niet zo gek dat met hier als het warmer gaat worden de ramen openzet en toch de verwarming hoog heeft staan. Het is nou eenmaal zo! Hier danken wij ons begrip “Russisch stoken” aan.
We denken even lekker te douchen, maar helaas. We hebben ons door die verdomde tijdzones verkeken op de juiste tijd. Om 10.00 uur staat de gids voor de deur en nodigt ons uit voor de besproken stadwandeling. Een oudere dame (een stadsgroeter) die ons de mooiste delen van Omsk laat zien en we zijn aangenaam verrast door hetgeen ze allemaal weet te vertellen over de deze mooie stad. Ze spreekt lyrisch over haar geboortestad en wij genieten mee van haar vertellingen.
We komen langs de schouwburg en lopen spontaan even binnen. Gewoon benieuwd of er vanavond iets te doen is. Dat is het en we besluiten vanavond eens niet op de kamer te blijven of uit te gaan eten. We gaan naar theater. Volgens haar zou er niet alleen jeugd zijn en pasten wij er ook nog wel in.
Na 4 uur lopen en tussendoor koffie gedronken te hebben is het prima geweest. We nemen hartelijk afscheid en gaan ieder ons weegs. Wij lopen nog even naar een mooie, nieuw gebouwd in 2008, kathedraal en via wat winkels terug naar het hotel. We zijn net op tijd voor de middagborrel met een hapje dat voor alle nieuw aangekomen gasten klaar staat. Lekker met thee en we genieten er volop van. We moeten ons haasten. De voorstelling begint al om 19.00 uur.
Mooi op tijd daar en we genieten met een volle zaal van de muziek die het midden houdt tussen Frans Bouwer en Andre Hazes. Wat dat laatste betreft gaat het helemaal op omdat het een soort cover band van een overleden zanger was. Best aardig en we hebben ons goed vermaakt en vielen qua leeftijd zeker niet uit de toon.
Het geeft ons wel het idee hoe een asielzoeker zich zou kunnen voelen. Alles in het Russisch en we verstonden er niks van. We hebben maar mee gelachen als de rest dat ook deed. In het hotel is het inmiddels al ruim 10.00 uur en kunnen we eindelijk onze zo noodzakelijke douche nemen. Het is af en toe improviseren maar we gaan weer een lekker nachtje tegemoet. Op naar .....

Donderdag 12 April Treinrit 8 Omsk - Ekatarinaburg 903 km

Om 6.30 uur gaat de telefoon. De wekservice. We willen op tijd aan tafel zitten omdat om 08.00 uur de taxi voorstaat. Onze trein vertrekt om 09.17 uur en we zijn meestal wel een uurtje van tevoren daar. Het ontbijt is typisch Russische waarschijnlijk. Je hebt zowel Europees als Aziatisch voedsel.
Dat maakt dat je een heel ruime keus hebt en er veel dingen tussen zitten die wel lekker zijn, maar niet op de nuchtere maag. Toch weer lekker.
Spullen pakken en naar de lobby waar de taxi chauffeur al zit te wachten met zijn papiertje. We waren zelfs ook al wat eerder dan de 8 uur. We beginnen het te leren. Buitengekomen een prachtig gepoetste taxi. Zowel van binnen als van buiten. Zelfs achter in de auto lag een pers. (Mogelijk een idee voor ons om die oude pers van moeder daarvoor te gebruiken). Op tijd op het station natuurlijk en nu een volle dag in de trein. Op naar Ekatarinaburg. Vertrek 9.18 uur en aankomst vanavond rond 22.08 uur. Een hele zit ware het niet dat we vandaag wel weer een Groninger tegenkomen die al 2 maanden op pad is en best wel bij wil kletsen. Gezellig. Komt er ook nog een jonge Rus die graag zijn Engels wil proberen bij te spijkeren en nieuwsgierig was naar het leven en werken in Nederland. Hij werkte bij de tv en had gewoon een heel leuke babbel. Zo is een dag treinen zo voorbij. Jammer dat we coupe die we geboekt hadden voor ons twee later toch weer moesten delen met medereizigers. Niet vervelend maar toch. Het eerste waarvan we zeggen, dat was volgens ons, niet volgens afspraak.
Voor de rest hebben we ons goed kunnen vermaken met een bezoekje aan de restauratie voor heerlijke soep en een lekkere Griekse salade. Zo rijden we even over 22.19 uur Ekatarinaburg binnen. We nemen hartelijk afscheid van verschillende reisgenoten omdat ons MEVO mannetje er al weer staat. Toch heerlijk als het zo in het voren is geregeld. Hop door nachtelijk Ekaterinaburg naar ons hotel dat midden in het oude centrum ligt. Grote brede straten die er bijna verlaten bij liggen. De taxi chauffeur heeft de translate app van google ook ontdekt. Hij spreek Russich in en het komt in het engels vertaald op zijn telefoon. Wij ook zo natuurlijk en zo kunnen we elkaar toch nog het nodige duidelijk maken. Prachtige uitvinding! We gaan er morgen van genieten. Nu eerst in een “gewoon”bed naar de volgende dag. Wat zal het worden?

Vrijdag de 13e April.!

• 14 April 2018 - 05:20

Marijn:

Wow.... ik liep een paar dagen achter.... Net even een uurtje of 2 gelezen!!! Het is duidelijk dat de trein jullie genoeg tijd geeft om af en toe te schrijven. Geniet nog van de komende dagen, maar het klinkt alsof dat wel goed gaat komen!

• 15 April 2018 - 10:55

Elly Vogelsangs:

Nou nou lieve vriendjes.
    Ik volg jullie 'on route' en ben blij dat ik daardoor een beetje mee mag beleven wat jullie daar allemaal zien en doen. En dat is heel wat.
    Echt fantastisch hoor dat jullie er zo van mogen genieten.
    Liefs hoor.