Moskou wereldstad en o zo mooi. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu Moskou wereldstad en o zo mooi. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Huub en Corrie Geurts - WaarBenJij.nu

Moskou wereldstad en o zo mooi.

Blijf op de hoogte en volg Huub en Corrie

21 April 2018 | Rusland, Moskou

Donderdag 19 April.

Als je zolang in de trein zit heb je veel tijd over. Tijd om eens te tellen hoeveel kilometer we tot nu toe hebben afgelegd. We hebben alles wat we met de trein gereisd hebben geteld vanaf Vierlingsbeek. Op dit moment, nu we in Moskou zijn is het aantal 10.430 km. En dan hebben we nog een stukje te gaan. Mooi aantal.
Het is 4.37 uur, precies op tijd, als we een van de negen centrale stations van Moskou. Er is n l voor gekozen om van alle kanten kopstations aan te leggen en vandaar kan men met het openbaar vervoer verder. En ja hoor…….ze staat er weer. Nu een vlotte jonge dame met een ipadje waar onze namen op staan. Tja de nieuwe tijd, net wat u zegt. Zij brengt ons naar het hotel. Dat lukt maar daar wacht een teleurstelling.
We kunnen pas om 2 uur inchecken. Het hotel is vol en er is geen kamer vrij. Niet wassen, verfrissen, verkleden. Dat wordt hangen. De tassen kunnen we wel opbergen. We kunnen de nieuwe kranten lezen, we kunnen nog een beetje soezen, we kunnen koffie gaan drinken, we kunnen iets gaan eten en dat doen we dan ook allemaal een beetje en plots staat heel de lobby vol en is het 09.00 uur. En jawel daar is onze gids. Een jongeman die wij wel kunnen typeren als een Russisch type. Aardig, goede gids en in korte tijd, ruim 4 uur, geeft hij ons een helicoptervieuw bij de highlite’s van Moskou. Te beginnen bij het Rode Plein natuurlijk, Kremlin, Gum, het meest luxe winkelcentrum van Moskou, de grootste Orthodoxe Kerk ter wereld die met woorden niet te beschrijven valt. Zo worden we overvallen door Moskou.
Een echte wereldstad met ruim 12 miljoen inwoners. In de zomer groeit dit aantal tot 15 miljoen inwoners. Een klein gedeelte hiervan zien we hier rondlopen en in het hotel. Vele Japanners en vooral Chinezen. Bussen vol. Het is dan ook een geweldig groot hotel. Een combinatie van drie grote flats met allemaal een andere naam en die gezamenlijk waarschijnlijk meer dan 1500 bezoekers hebben.
Na de mini rondleiding gaan we nog even door en dan kakken we toch een beetje in. Op naar de kamer die we nu wel ter beschikking hebben. Lekker douchen en even luieren. Wat kan dat heerlijk zijn. Niks moeten, niks hoeven. Gewoon genieten. Even bedenken dat Toon het gras alweer voor de eerste keer heeft gemaaid.
We wandelen nog even in de buurt rond waar een, zoals ze het gedoopt hebben, “klein Kremlin” is gebouwd. Een en al kitsch en het doet een beetje denken aan de Efteling. Mooi, maar niet echt. Zo is het toch weer snel laat. Morgen gaan we zelf op ontdekking in deze prachtige stad. Dus, op tijd naar bed. Morgen……

Vrijdag 20 April.

Allereerst , Emilia jarig. Hiep hiep hoera. Alweer 7 jaar. Het buffet is, zoals gewoonlijk, weer overdreven in onze ogen, maar er staat voor zowel de Aziaat als de Europeaan weer voldoende op tafel. Het is een “vreetschuur” anders kunnen we het niet noemen. En……natuurlijk doen we zelf ook weer mee. Al leer je wel minderen. Soms wordt je onpasselijk als je ziet wat er op een bord voorbij komt en dat stemt dan toch tot nadenken. Loop je toch een keertje minder. Het valt trouwens wel op dat je hier nogal wat meer “steviger gebouwde” mannen en vrouwen ziet. Toch de welvaart van de grote stad ? Het andere eten in de grote stad? We kunnen het niet hard maken maar we hebben wel onze ideeen daarover.
Nog even mail en blog verplichtingen en dan de stad in. Een half uurtje met de metro. Mooi is het wel. In de spits rijden ze nogal wat vaker, om de minuut, en de roltrappen gaan een stukje sneller. Alles om de mensen maar sneller op de plek te krijgen. Er liggen overigens ruim 350 km rails onder de grond en er zijn 215 stations. Er wordt ook gefluisterd dat er onder de huidige metro nog een speciaal metronet zou zijn dat nog dieper ligt als het huidig zichtbare. Dat extra metronet zou ook oorlogsbestendig zijn en alleen in geval van nood gebruikt gaan worden. Voor wat het waard is.
Het is een van de meest uitgebreide metrosystemen ter wereld en het rijdt als een trein. En dan de metrostations. Plaatjes, balzalen, kunstwerken, tentoonstellingen van beelden. Je kijkt je ogen uit. En allemaal schoon. Je ziet veel bewaking mensen staan en daar gaat, denken wij, toch een preventieve werking van uit.
Genieten. Een van de slechte kenmerken van de reiziger is dat men de deur zeker niet open houd voor andere reizigers. Dan loop wel eens af en toe bijna tegen een deur op. Zo crossen we het centrum door.
Het is allemaal niet te beschrijven en daar gaan we ook niet proberen. Zoals wel eens gezegd wordt, je moet er geweest zijn om te kunnen begrijpen wat een stad als Moskou te bieden heeft. Natuurlijk hebben we het Kremlin museum bezocht. Zijn we teruggegaan naar het Rode Plein (waar hard gewerkt wordt om alles in gereedheid te brengen, tribunes met stoeltjes in de kleur van de Russiche vlag, schilderen, lijnen op het plein, voor de 9e mei als de grote parade weer plaats moet vinden) , hebben we nog meerde musea bezocht maar het blijft een overdonderende ervaring. Onze dag is weer veel te kort. Indrukken, indrukken. We moeten ze een plaats gaan geven. Dat doen we tijdens de overgang van de vrijdag naar de.....

Zaterdag 21 April.

Een dag die we rustig opstarten. Lekker uitslapen, heerlijk ontbijten en dan de stad in. Het plan is om te gaan kijken of we kaartjes kunnen bemachtigen voor het “GROOT RUSSISCH STAATSCIRCUS”. Het is 16 km van ons vandaan. De afstanden zijn wel zo groot dat het bijna niet voor te stellen is. 16 kilometer en dan ben je de stad nog lang niet uit! We treffen het. Er zijn nog kaartjes voor de late voorstelling die om 17.00 uur begint.
We hebben dan ook nog de tijd en gaan op zoek naar een nuttige tijdsbesteding. Het Darwin museum. De man de evolutietheorie. Een half uurtje lopen en het is helemaal de moeite waard. Vooral een doe museum voor de jeugd maar de verschillende tentoonstellingen zijn meer dan de moeite om te bekijken. We hebben 2 uur maar komen zeker 6 uur tekort om het echt goed te kunnen bekijken.
We moeten weg. Naar het circus. We komen een arena binnen waar, ruw geteld, bijna 5000 mensen binnen kunnen en het zit om 17.00 uur helemaal vol. Het is 2.30 uur volle bak. Vooral veel, heel mooie kleurrijke show, maar ook tijgers, leeuwen, panters, honden, kamelen maar er zijn twee acrobaten die de meeste indruk maken. Het is tot de laatste cent waard geweest om daar naar toe te gaan. En…..een goede schuilgelegenheid.
We waren net op tijd binnen en tijdens de voorstelling heeft het kennelijk geplensd dat het een lieve lust is. Nu is het weer droog. We gaan wat eten en terug naar het hotel. Morgen nog een half dagje en dan hebben we Moskou gehad. Veel te kort natuurlijk maar we hebben met volle teugen genoten. Daar kunnen we dan nog lekker een nachtje over dromen. Op naar……..

Zondag 22 April

• 22 April 2018 - 09:42

Rein Verhoeven:

Hoi, hoi schuuperds,
    Gullie vemàkt òllie wel! Moi um te lèze hur.
    Geniet nog mar ‘n stötje!
    Nèèf Rein

• 23 April 2018 - 09:29

Theo:

Met mijn ogen dicht zie ik wat jullie gezien hebben.
    ooi geschreven